torsdag den 12. november 2015

"Det Ulmende Oprør" (An Ember in the Ashes #1) af Sabaa Tahir

"Det Ulmende Oprør"  (org. titel "An Ember in the Ashes") af Sabaa Tahir, af forlaget Alvilda, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Det Ulmende Oprør" handler om den lærde pige Laia, og drengen Elias der er soldat for imperiet, begge drømmer de om frihed. Under imperiets herredømme straffes al modstand med døden. Da Laias bror bliver arresteret, ser hun sig tvunget til at opsøge modstandsbevægelsen. For at redde ham går hun med til, at spionere, som slave for kommandanten, i det farligste sted i riget: militærakademiet. Her lever Elias, skolens dygtigste aspirant. Men i sit indre drømmer han kun om at undslippe den undertrykkelse, han hele livet er blevet trænet i at udøve. Laia og Elias finder hurtigt ud af, at deres skæbner er forbundne, og at deres fælles valg har vidtrækkende konsekvenser. For nye vinde blæser over imperiet - vinde, der kan lægge konger i graven og gøre soldater til kejsere. De må nu hjælpe hinanden, med at ændre deres skæbne, og måske endda den verden de lever i. 

For godt et halvt år siden, læste jeg om "An Ember in the Ashes" og syntes den lød ret spændende, jeg var så til gengæld kommet væk fra den igen. Da jeg hørte at den var blevet oversat til dansk, og efter at have fået den anbefalet af flere, blev jeg alligevel nysgerrig, og nej hvor er jeg glad for, at jeg fik den læst, fordi den er rigtig god! 

Jeg holdt rigtig meget af både Laia og Elias. Laia starter med at være en smule sky og bange, men hun udvikler sig rigtig meget igennem bogen, og hun ender med at blive ret badass, hvilket er super fedt. Hun gør alt, hvad hun kan for at redde sin bror, også selvom det betyder, at hun skal sætte sit eget liv på spil. Elias er skolens mest talentfulde soldat, men inderst inde afskyer han imperiet og skolen, og alt hvad de gør, og den måde de undertrykker de lærde på. Han ønsker frihed og retfærdighed, også selvom han ved, at han vil blive henrettet, hvis han deserterer eller siger fra. 

"Du har planer om at stikke af. At rømme din post. Men du kan ikke flygte fra din skæbne."

"Det Ulmende Oprør" er bygget op, sådan at kapitlerne i bogen skifter mellem Laia og Elias. Det kan jeg rigtig godt lide, da jeg synes at det giver mere dybde til historien og karakterende. Desuden er det også vigtigt, for meget af tiden oplever Laia og Elias jo forskellige ting, så det er vigtigt at få begge deres historier med. Derudover var det vildt spændende, at følge Laia når hun spionerede den mest farlige på skolen, mens man sad og håbede på at hun ikke ville blive opdaget, og det samme med Elias' prøvelser, og hans kamp om overlevelse. 

"Det Ulmende Oprør" er en virkelig god, fængende og actionspækket læseoplevelse. Den er virkelig svær at ligge fra sig og tiden flyver bare afsted uden at man opdager det. Jeg glæder mig så meget til at læse 2'eren, når den en gang udkommer, for hold nu op en slutning, man har bare lyst til mere. Så at skulle vente et helt år, det synes jeg ikke er sjovt.

Det er en bog der virkelig fanger én, og får én til at vende side efter side, da den er hæsblæsende, actionspækket, sød, sjov, dramatisk og fyldt med temaer som venskab, familieforhold og svigt, kærlighed og krig, og spørgsmål som, hvornår man er fri. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar