tirsdag den 19. januar 2016

"Kelly" (Vinterkongens Datter #1) af Lesley Livingston


"Kelly" (org. titel "Wondrous Srange") af Lesley Livingston, af forlaget Tellerup, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2009). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Tellerup, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Kelly" handler om den 17 årige pige Kelly, der håber og tror at rollen som alfedronningen Titiana i en opsætning af Shakespeares En skærsommernats drøm, er hendes store chance for at bryde igennem som skuespiller. Men da Kelly møder den flotte Sonny, må hun indse den chokerende sandhed, at alfernes verden virkelig findes, og at hun er en del af den. Kelly er nødt til at forlige sig med sin familiearv, hvis hun vil redde ikke blot sig selv, men også Sonny og hele menneskeverdenen fra Alferigets magtfulde kræfter...

Jeg har altid holdt meget af alfer, feer, elvere, mytologi og magi, derfor var jeg nysgerrig efter, hvad denne bog kunne give mig. Jeg slugte bogen råt, og siderne vendte nærmest sig selv. Den er virkelig god!

Kelly er en virkelig sej, stædig og handlekraftig pige. Ikke nok med at hun som 17 årig tager alene til New York for at bryde igennem som skuespiller, hun kæmper også for det hun tror på, tør svare alfekongen igen og generelt stiller hun spørgsmålstegn ved de ting hun får at vide. Dette var virkelig forfriskende, da jeg ofte synes de kvindelige hovedpersoner i ungdomsbøger, godt kan være lidt små naive.
Sonny er en skiftning, hvilket betyder han er et menneske der blev bortført som spæd, og ført til Alferiget. Han vogter porten mellem vores verden og Den Anden Verden, og sikre sig at ingen kommer ind eller ud. Han er virkelig sød, og alt han har drømt om hele sit liv, er at blive godkendt og accepteret af de alfer han er vokset op med, som en ligeværdig.
Sonny og Kellys forhold er virkelig sødt, og jeg holder så meget af dem begge to.

"Hun stirrede rædselsslagen på Central Park-karrusellen som dirrede i det delvis skydækkede månelys. Selv om der ikke var nogen til at betjene maskineriet, begyndte platformen at bevæge sig, og de malede heste vuggede op og ned. De forgyldte juvelbesatte indlæg i sadler og hovedtøj glimtede, blinkede til Kelly som hundredvis af frække, ondskabsfulde øjne."

"Kelly" er bygget op sådan, at kapitlerne skifter mellem Kelly og Sonnys perspektiv. Dette kunne jeg rigtig godt lide, for selvom det ikke er jeg-fortællere, så får man stadig et rigtig godt indblik i begge personers følelser og oplevelser, hvilket giver lidt mere til historien og deres forskellige situationer, samt deres forhold.

Jeg kunne rigtig godt lide den verden der bliver bygget op, og at forfatteren tager udgangspunkt i Shakespeare og hans teater En Skærsommernats drøm, samt keltisk mytologi. Det synes jeg er ret sjovt, da det forvirrer Kelly rigtig meget, at en del af det der foregår i stykket, som hun er en del af, faktisk er sandt. Det gør det i hvert fald lidt humoristisk. Men derudover holder jeg bare meget af forskellige myter og folkeeventyr, da alfer og feer, sirener osv. altid har fascineret mig.

Jeg læste "Kelly" på små tre dage, da jeg bare blev nødt til at læse videre, den er virkelig god, sød, sjov og spændende. Desuden er sproget i bogen meget let, hvilket giver én et godt læse-flow, og før man ved af det er bogen slut. Nogle gange var den dog lidt gennemskuelig, men det gjorde ikke så meget, da selve plottet er ret interessant, og jeg var godt underholdt.

"Kelly" er en bog fyldt med kærlighed, ældgammel magi og keltisk mytologi. Den er virkelig god og jeg glæder mig meget til at læse den næste i serien, og se hvad der videre sker med Kelly og Sonny.

Desuden er jeg bare helt vild med coveret, og de guld cirkler der er rundt omkring, der med den rette belysning skinner virkelig flot, og lige giver det sidste magi til en magisk bog om alfer.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar