onsdag den 18. januar 2017

"Hvor der er vilje" (Clifton-krøniken #1) af Jeffrey Archer

"Hvor der er vilje" (org. titel "Only time will tell") af Jeffrey Archer, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2011). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

Den storslåede fortælling om Harry Cliftons liv begynder i England i tiden efter Første Verdenskrig. Harry vokser op i den fattige del af Bristol med en hårdtarbejdende, enlig mor og historien om en far, der blev dræbt under krigen. Harrys far arbejde på havnen, ligesom Harrys onkel gør nu, og som Harry selv vil gøre, den dag han bliver færdig med skolen. Men Harry har et uventet talent, som fører ham en anden vej, og han bliver tilbudt et stipendium på en eksklusiv drengeskole. Gradvist får Harry dog fortalt historien om, hvordan hans far virkelig døde at vide, og den frygtelige sandhed får Harry til at stille spørgsmålstegn ved alt. Er Harry søn af Docker Arthur Clifton, eller er han den uægte søn af arvingen af Barrington Shipping Line? Da Anden Verdenskrig bryder ud må Harry træffe en vanskelig beslutning: Skal han takke ja til tilbuddet om en plads på Oxford University eller skal han lade sig hverve af flåden og kæmpe mod Hitlers Tyskland?

"Hvor der er vilje" kom virkelig bag på mig, da jeg ærligt må indrømme, at jeg ikke havde regnet med, at den ville være noget for mig. Men der tog jeg fejl, for den er rigtig god og  jeg blev lynhurtigt fanget af historien.

Jeg holdt meget af Harry, han er en god, sød og utrolig nysgerrig dreng, som efter lidt tid og pres fra forskellige voksne, bliver rigtig glad for at lære. Han udvikler sig meget gennem bogen, da man følger ham fra han er ca. 5 år til han er omkring de 20. Han gennemgår en masse gode, men også udfordrende og hårde ting i de år, som alt sammen er med til at forme ham.
Maisie er et klart symbol på, en forældre der vil gøre alt og ofre alt for at give sit barn den bedste chance i livet. Hun gennemgår en masse glæder og sorger, men hver gang rejser hun sig op igen og kæmper videre. Hun er utrolig sej.
Giles holdt jeg også meget af, han er sød og sjov, og accepterer Harry, selvom der er stor forskel på deres baggrund og klasse, hvilket han ofte bliver mindet om af sin far. Giles er dog ligeglad, hvilket var rart. Han er nok den bedsteven Harry kunne ønske sig.
Gamle Jack er Harrys gode ven, som altid er der for ham, støtter ham og bare vil ham det bedste, også selvom det vil knuse Harrys hjerte. Jack var en skøn mand at følge, og han lærer Harry rigtig mange ting. Han er tynget af sorg og anger, over noget han gjorde i sin ungdom, så han holder sig mest for sig selv. Han bliver dog modigere med årene.

"Ikke nødvendigvis dum," sagde Miss Monday formanende, "bare ukultiveret og derfor fordomsfuld. Den slags mennesker kommer du utvivlsomt til at møde mange af i dit liv, og nogle af dem vil have langt finere stillinger end din onkel." 

"Hvor der er vilje" foregår i England i mellemkrigstiden, fra ca. 1919-1939. Dette betyder at sproget i bogen er gammeldags, og en masse gamle udtryk bliver brugt flere gange, hvilket var med til at gøre historien og perioden mere troværdig. Derudover var det rigtig spændende, at høre om de forskellige begivenheder som formede verdenshistorien, selvom de ikke er så centrale i bogen. Anden Verdenskrig hører man dog en del om, da det er en ret betydningsfuld begivenhed, også for Harry, men det tager ikke fokus fra hans historie.

"Hvor der er vilje" er meget anderledes i sin måde og fortælle en historie på, end jeg er vant til. Den er nemlig delt op i flere afsnit, hvor man får den samme historie fortalt igen, men fra en ny persons synsvinkel. Man bliver altså præsenteret for personen der fortæller der pågældende afsnit og de år afsnittet strækker sig over, og så får man historien en gang til, fra deres synsvinkel. Jeg synes det fungerede rigtig godt, da det var ret interessant og spændende at se den samme situation en 3-5 gange, fra forskellige personers synsvinkel, da det var med til at give lidt mere dybde til både historien, men også til karakterende. Man fik nemlig ofte en forklaring på, hvorfor folk reagerede som de gjorde, hvilket var fedt.

Normalt læser jeg bøger med action og fart over feltet, men tempoet i denne bog er stille og roligt, og selvom jeg troede, jeg ville kede mig, var jeg faktisk underholdt hele vejen igennem, da den virkelig forstår at fange sine læsere. Jeg havde derfor svært ved at ligge den fra mig, da den nemlig er rigtig god, og jeg er meget spændt på, hvad der videre skal ske med Harry, for den måde den slutter på er ikke okay!

"Hvor der er vilje" er en bog om kærlighed, venskab, krig, familie hemmeligheder og sorg.

Har du læst den? eller noget andet af Jeffrey Archer?



2 kommentarer:

  1. Den lyder som noget for mig, noget hen af Ken Follets triologi Giganternes fald, lyder det til.
    Eller som en bog jeg har været meget glad for Adriana Trigiani: Skomagerens kone.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror også at den vil være noget for dig :) og den er også anbefalet til fans af Ken Follet og Jan Guillou :)

      Slet