lørdag den 10. juni 2017

"Dagbog fra Zombieland" af Klaus Frederiksen

"Dagbog fra Zombieland" af Klaus Frederiksen, af forlaget Mellemgaard, udgivet 2017. Anmeldereksemplar fra forfatteren, men alle holdninger er mine egne. 2/5 stjerner.

"Dagbog fra Zombieland" handler om manden Noah, der tager på roadtrip gennem Danmark, for at opleve det zombiebefængte land. Ingen ved præcist, hvornår det skete, men jorden er gradvist blevet overtaget af zombier. Noah bor alene i København og har mistet sin familie under zombie-apokalypsen. Han beslutter sig for at tage på roadtrip igennem Danmark, hvilket han dokumenterer i denne dagbog. Dagbogen beskriver Noahs kamp imod flodbølgen af zombier og hans kamp for overlevelse. Desuden kan man opleve forskellige personer, der også kæmper for overlevelse, både fysisk og psykisk i en fuldstændig forandret verden, hvor man på intet tidspunkt kan føle sig sikker.

Da jeg for nogle måneder siden blev spurgt, om jeg havde lyst til at læse denne bog, vidste jeg at det var lidt et sats, da jeg normalt ikke læser zombie historier, men jeg var alligevel nysgerrig. Bogen fik aldrig rigtig fanget mig, selvom jeg egentlig godt kunne lide idéen bag den.

"Dagbog fra Zombieland" er skrevet i dagbogsform, hvilket jeg synes var ret fedt. Efter min smag var der bare lidt for mange afbrydelser, ved denne dagbogsform, f.eks. når Noah skriver: "Jeg skriver i morgen videre på, hvad der ellers er sket i dag, for jeg er dødtræt lige nu..." eller lignende, da jeg synes det virker underligt at stoppe en spændende del af sine oplevelser på den måde, når man er i en zombie-apokalypse, for hvem ved om der kommer en ny dag i morgen? For mit vedkommende endte det med at ødelægge læse flowet og spændingen. For mig virkede de afsnit som stoppede mere brat i hvert fald bedre, og jeg blev draget til næste afsnit. Desuden synes jeg at forordet og epilogen virkede lidt overflødige i min læsning, da jeg ikke synes de gav noget ekstra til historien.

Jeg har som sagt ikke læst eller set så meget med zombier, men jeg synes det var rigtig spændende at høre om de forskellige stadier i zombiernes udvikling, som faktisk var lidt skræmmende. Desuden synes jeg det var interessant at høre, de teorier folk havde omkring, hvordan zombievirussen var opstået. For min skyld kunne dette godt have fyldt meget mere.

"Dagbog fra Zombieland" var ikke lige så uhyggelig som jeg havde regnet med, hvilket ellers kunne have givet noget rigtig godt til historien. Bogen er nemlig fyldt med kampe, superzombier og gale mennesker, der vil gøre alt for overlevelse, endda ofre andre mennesker for at overleve. Den nåede bare ikke for mit vedkommende, at blive vildt uhyggelig. Faktisk synes jeg at noget af det mest skræmmende i bogen var menneskene, og de ting som foregik i bunkeren. For hvor går grænsen og findes etik overhovedet mere i sådan en verden? Dette synes jeg var virkelig interessant, og skræmmende, for de ting som foregår i denne bog, kunne jeg godt forestille mig, at folk kunne blive drevet til i sådan en verden, hvor alt handler om overlevelse.

Desværre var der en del fejl i bogen, som endte med at forstyrre min læsning. Der er f.eks. en person som bliver placeret i to biler samtidig, og jeg brugte rigtig lang tid på at regne ud, hvorfor der stod at de var syv personer, når nu der var fire personer i begge biler, og da en så døde var de lige pludselig seks tilbage. Jeg blev nødt til at gå tilbage for at finde ud af, hvad det var der var sket. Jeg synes det er uheldigt, for bogen er nemlig underholdende, og det er synd at sådanne ting kommer til at forstyrre.

Til gengæld synes jeg det var fedt, at historien foregår i fremtidens Danmark, selvom jeg dog savnede at få et årstal af vide. Men man kunne mærke at forfatteren har været og set mange af stederne selv. Det var både sjovt og skræmmende at opleve Roskilde, min by, ramt af zombieapokalypsen, og de sekter der er opstået. Desuden kunne jeg godt lide de små historiske elementer der dukker op en gang i mellem, om hvordan tingene en gang har været.

Som nævnt tidligere er denne type bog ret anderledes end, hvad jeg plejer at læse, og selvom den ikke rigtig fangede mig og jeg blev forstyrret i min læsning, var den dog underholdende.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar