søndag den 17. september 2017

"I døden og videre" (Den trofaste bror #1) af Jacob Kokkedal

*Bogen er sponsoreret af forlaget Ulven og Uglen*
"I døden og videre" af Jacob Kokkedal, af forlaget Ulven og Uglen, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra forlaget Ulven og Uglen, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"I døden og videre" handler om drukkenbolten Balt og prins Eumon, samt kampen mod det onde, i en kamp der er håbløs. Heltenes tid er forbi i Gudshave, og i menneskeriget Sastion langt mod nord er tronarvingen en spinkel dreng, der helst bruger sin tid på at læse. Men bag bjergene i Ushulash truer De Urenes horder med at løbe Gudshave over ende, og der er pludselig mere brug for helte, end der har været i flere hundrede år. Men hvor skal man finde en helt, når Magiens Strømme ikke længere skaber dem? Er vilje nok til at vinde over ondskaben? Og kan man vinde, hvis viljen mangler?

Jeg kendte ikke så meget til denne bog, før jeg fik den tilsendt, ikke udover at det var dansk fantasy for voksne, i den episke fantasy genre eller high fantasy om man vil. Jeg var derfor rimelig nysgerrig efter at læse den, da jeg har savnet at læse noget inden for denne genrer. Og hvor er jeg glad for, at jeg fik den læst, for den er nemlig rigtig god og spændende. Fantasyelskeren i mig er glad!

Jeg kom ret hurtigt til at holde af den gamle, pukkelryggede, drukkenbolt Balt. Han vil egentlig helst være i fred, og holder sig derfor for sig selv, men skæbnen vil at han skal hjælpe den unge prins Eumon. Han lærer prinsen at kæmpe, og selvom han ikke er meget for at slå ihjel, vil han alligevel gøre alt for dem han holder af.
Prins Eumon kunne jeg også godt lide. Han er en lille prins på omkring 12 år, der hele sit liv er blevet beskyttet for krig og et liv som soldat, på trods af at hans far er konge er et borgrige, som næsten altid er i krig. Eumon har derfor begravet sig i bøgerne. Han begynder dog at tro lidt mere på sine evner, også som kommende konge, efter Balt hjælper ham lidt på vej.

"Vi mennesker husker følelser, stemninger og oplevelser med vores mistede. Det er den måde, vores savnede lever videre i os. Hvis De vil have et godt råd, så skal De ikke sørge over det, der kunne have været. Glæd Dem hellere over alle de gode minder og over, at de har elsket og været elsket."

"I døden og videre" foregår i Gudshave, en verden som Jacob Kokkedal selv har skabt. Det er en verden som består af mange forskellige riger og områder, som alle er meget detaljeret beskrevet. De rummer en masse forskellige væsener, lige fra kattemennesker, elevere, gnomer, sortdværge, orgere, minotaurer, mennesker og mange andre væsener. Alle disse væsener er beskrevet rigtig godt, og Jacob Kokkedal går i dybden med de forskellige racers karaktertræk, som gør dem meget realistiske. Der kommer rigtig mange beskrivelser af omgivelserne og de forskellige karakteres rejser gennem landet, sådan at man får et klart billede af, hvordan det hele ser ud. Disse beskrivelser bliver fint suppleret af det kort over Gudshave, som man kan finde forrest i bogen, og som jeg endte med at bruge rigtig meget. Jeg elsker virkelig kort i bøger!

Nogle gange blev "I døden og videre" en smule langtrukken, da der bliver brugt ret meget tid på at beskrive omgivelserne, og tage nogle begivenheder med, som godt kan virke lidt overflødige. Men samtidig er det også en bog, hvor der sker virkelig mange ting hele tiden, så selvom der lige pludselig kom tre sider som bare var beskrivelse, så synes jeg aldrig man decideret kedede sig, da der så derefter igen skete en masse. Desuden synes jeg lidt de mange og lange beskrivelser lidt høre til denne genre, plus det var med til at give et tydeligt billede af det univers man som læser befinder sig i. Men jo, nogle ting kunne godt være blevet kortet lidt ned, da der få gange kom nogle gentagelser.

I "I døden og videre" skifter kapitlerne, og nogle gange også afsnittende i kapitlerne, synsvinkel sådan at man hører historien fra flere forskellige vinkler, lige fra kongen, Balt, Eumon og de onde. Det er dog ikke skrevet i jeg-form, men man får stadig et indblik i personernes tanker og følelser. Jeg kan godt lide når bøger er skrevet sådan, da det både giver lidt ekstra til de forskellige karaktere, men samtidig er det også med til at folde historien mere ud, da der sker virkelig mange ting, og personerne i bogen ofte er vidt forskellige steder i landet.

"Men lige nu, lige her, her må vi kæmpe! For livet gør ondt, min prins. Forfærdeligt ondt. Men vi må rulle med slagene. Det er vi nødt til, hvis vi vil overleve..."

"I døden og videre" er en rigtig god og spændende bog, fyldt med action og kampen med det gode og det onde. Desuden handler den om, at selvom livet kan være hårdt og uretfærdigt, så er der altid et eller andet der gør det værd at leve og at kæmpe for livet. Hvilket jeg synes er et ret fint budskab. Jeg blev hurtigt fanget af historien, og når jeg satte mig med bogen, var den svær at ligge fra sig igen. Den mindede mig lidt om Brent Weeks' "Night Angel" serie, så hvis du kan lide Brent Weeks eller bare generelt episk fantasy, kan denne bog klart anbefales.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar