lørdag den 28. oktober 2017

Herlufsholm Fantasy Bogmesse 2017

*Alle de bøger der bliver vist i dette indlæg, undtagen "Ravnenes Hvisken 2", er anmeldereksemplarer*

Lørdag d. 21. oktober, var jeg på Herlufsholm Fantasy Bogmesse, sammen med to piger der ligesom jeg, har været i praktik hos forlaget Carlsen. Vi mødes en gang imellem, og denne gang gik turen altså til Herlufsholm. Ingen af os havde været på denne bogmesse før, så vi var alle meget spændte.
Vi mødtes på Næstved station lidt over 10, hvorfra vi tog bussen ud mod Herlufsholm. På vejen derud talte vi om, hvem vi gerne ville høre. Vi havde på forhånd snakket om at vi skulle høre Laure Eve og Malene Sølvsten, men hvem vi ellers skulle se var ikke helt på plads. Jeg havde dog skrevet en seddel med forfattere jeg gerne ville se og have signeringer af, hvilket endte med at blive den plan vi fulgte. 

Da vi ankom til Herlufsholm blev vi budt velkommen af forskellige fantasyvæsener, så som elvere, orgere og trolde, og dermed var stemningen ligesom sat. Vi gik lidt rundt og så på de forskellige boder, og fik snakket med dem fra de forskellige forlag som vi kender, derudover fik jeg hilst på nogle søde bogbloggere. Derefter fandt vi ind i Festsalen, hvor Laure Eve skulle interviewes af bogblogger Malene Hald, omkring hendes bog "The Graces". Laure Eve fortalte om sin inspiration til serien "The Graces", hvor hun har fundet meget inspiration til blandt andet butikkerne i bogen, fra nogle af de butikker der ligger i den by hun voksede op i, nemlig Cornwall. Cornwall er nemlig en lidt boheme/ hippie by, med mange alternative butikker der sælger alt fra tarotkort til sten. Hun fortalte om sin fascination af de onde karaktere, og at hun godt kan lide at arbejde med de lidt mere komplicerede karakter, hvor der ligger mere bag. Desuden fortalte hun, at hun er glad for når læsere kom og fortalte hende, at hun virkelig havde snydt/ leget med dem, da det var alle forfatteres drøm at kunne overraske sine læsere. Hun kom også med et citat, som jeg er ret vild med og derfor vil dele med jer her:

"Magic is at it's core, desire." citat- Laure Eve. 

Efter interviewet signerede Laure Eve sin bog, og jeg fik en hyggelig lille snak med hende samt taget et billede med hende. Hun var simpelthen så sød. Derefter gik vi igen lidt rundt i de fyldte lokaler og så på bøger inden vi skulle høre Lene Dybdahl blive interviewet af Steffen Larsen, omkring sin nye bog i serien "Ovanienprofetierne". Lene Dybdahl fortalte kort om den første bog i serien, for derefter at læse lidt op fra bog 2, som udkom den dag. Hun fortalte om den måde, hun havde planlagt bog 2 på, og at det faktisk er en blanding af noget planlagt, men også fri fantasi. Skoven i bogen kom f.eks. til hende under en køretur, hvor hun måtte sætte diktafon frem, sådan at hun lige kunne forklare, hvordan den så ud, mens hun kørte, så hun kunne huske det. Steffen Larsen spurgte ind til hendes bøger og den vold der er i dem, og spurgte om det ikke godt kunne blive lidt for meget, i forhold til den målgruppe hendes bøger har. Det synes hun dog ikke, da hun finder meget af sin inspiration i middelalderen, og hun prøver derfor at ligge sig så tæt op af realistisk middelalder som muligt. Hun har derfor researched meget i det, og middelalderen var også voldelig, og mere end det hun skriver. Efter interviewet signerede hun bøger, og fejrede at hendes nye bog udkom, så der blev serveret lidt mundgodt, mens hun skrev hilsener i bøgerne.

Inden vi skulle høre Jacob Kokkedal fortælle om sin serie "Den trofaste bror", hvor jeg har læst den første, var der lige lidt tid til at kigge rundt, og jeg fik hilst på Katja Berger, der fik signeret mit eksemplar af "De 7 synder". Vi nåede også lige at høre Kenneth Bøgh Andersen og Lars Gabel fortælle lidt om deres graphic novel "Skæbnemageren", som lød utrolig interessant og var virkelig flot illustreret. Derefter gik vi hen til det lokale, hvor Jacob Kokkedal og Thorkild Skov skulle snakke om "Den trofaste bror". Thorkild Skov er ham der har illustreret de nye forsider til serien, og deres samtale handlede derfor primært om deres samarbejde om at finde den rette forside. Thorkild Skov fortalte lidt om, hvordan han laver forsiderne på sin computer, og hvordan de har udviklet sig, og stadig er i gang med at udvikle sig. Bøgerne skal nemlig genoptrykkes, da forsiderne er alt for mørke, og derfor skal lysnes lidt, sådan at man nemmere kan se detaljerne. Jacob Kokkedal fortalte om de tanker, han havde haft omkring forsiderne i forhold til genren, og hvor glad han var for at det lykkes. Derefter fik jeg en god snak med Jacob Kokkedal, mens han signerede min bog, omkring den episke fantasy genre. Vi snakkede om, hvordan synet på fantasygenren har ændret sig over de sidste 10 år, hvilket er en udvikling vi begge er glade for. Det er nemlig en skam at man kan blive dømt på at læse en bestemt genrer, fordi den ikke er realistisk. 

Efter min lille snak med Jacob Kokkedal ilede jeg ind i festsalen, hvor Malene Sølvsten blev interviewet af Steffen Larsen, omkring "Ravnenes Hvisken 2". Malene Sølvsten fortalte om sin fascination af den menneskelig tro og deres mytologi, og da "Ravnenes Hvisken" foregår i Jylland, passede det jo med den nordiske mytologi og asatroen. Hun fortalte at plottet og bøgernes opbygning har været planlagt hele vejen igennem, hvor bog 1 foregår i vores verden, mens bog 2 foregår i en anden og mere voldlig verden. Hun finder meget af sin inspiration i vikingetiden, hvor alt var meget mere voldligt. Dog har hun også fundet inspiration i kalkmalerier fra middelalderen, da hun skulle skabe en karakter til bog 2. Malene Sølvsten fortalte om sin skriveproces, f.eks. blev bog 1 skrevet et ord ad gangen, når der lige var tid til det, om det så var mens kartoflerne kogte, hvorimod hun nu har mere tid til at fordybe sig. Derefter signerede Malene Sølvsten sine bøger, og hun gav sig god tid til at snakke med folk, og jeg var så heldig at få taget et billede sammen med hende.

Efterfølgende var det tid til at vende snuden hjemad, men jeg skulle lige købe nogle bøger først. Jeg fik købt to bøger, en børnebog og en ungdomsbog. Da jeg var ved at betale den ene bog, spurgte dem fra forlaget om jeg ikke ville have den signeret, for så ville de da lige gå ud og finde forfatteren der var i nærheden. Så den fik jeg også lige signeret. Forfatteren, Eva Egeskjold, var rigtig sød og fortalte mig lidt om forsiden som jeg synes er så fin, og så ønskede hun mig god fornøjelse med bogen. Jeg havde desuden deltaget i en konkurrence hos forlaget Gyldendal, hvor man kunne vinde en bogstak med fem bøger, og den var jeg så heldig at vinde. De bøger jeg vandt og de to jeg købte, viser jeg frem i et andet indlæg.

 Det var en super hyggelig og god dag på Fantasy Bogmesse, med mange gode og spændende oplevelser. Herlufsholm giver virkelig den perfekte ramme til en fantasymesse, da der er noget magisk og flot over bygningerne og deres indretning, og man kom virkelig i den rette stemning. Derudover var det fedt at være omgivet af så mange andre læseglade mennesker, der alle elsker fantasygenren. Det var også rigtig hyggeligt, at møde så mange forfattere og snakke lidt med dem, samt at hilse på folk man kender. Jeg skal helt sikkert af sted igen.

Nedenfor viser jeg en masse stemningsbilleder frem fra dagen. 

Var du af sted på Herlufsholm Fantasy Bogmesse i år?



4 kommentarer:

  1. Det var da en fantastisk dag du har haft der. Og meget fine dedikationer "Magic is real", den kan jeg specielt godt lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig god og hyggelig dag, med et skønt fokus :D Ja den er så fin, og hun var rigtig sød :D

      Slet
  2. Tusind tak for fremmødet. :D Elsker simpelthen de her indlæg, for det minder mig om alle de fantastiske stunder jeg selv havde også. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, og tusind tak for signeringen :D er spændt på at høre mere om dine nye projekter :)

      Slet