torsdag den 30. november 2017

Bogforum 2017

Min billet var venligst sponsoreret af Bogforum. 

Jeg har igen i år været på Bogforum sammen med Louise, der siden sidste Bogforum har fået sin egen blog, nemlig The Secret Life of a Book Collector. Denne gang var vi afsted om søndagen, da det var den dag, de fleste af de forfattere vi gerne ville høre var der. 

Vi mødtes ved metroen omkring kl. 11:30, da det første vi skulle se, eller rettere som jeg ville se, først var kl. 12:00. Vi havde dog okay med tid, da vi først kom frem til Bella Centret, så vi startede med at gå over i BørneBogforum, da Louise skulle aflevere en god potion bøger til organisationen Læs for livet.

Derefter hastede vi videre over til Tranescenen 2, hvor Paula Hawkins skulle snakke med Adrian Hughes om sin nye bog, "Det dybe vand". Jeg var ret vild med hendes thriller "Kvinden i toget", så vidste bare at jeg skulle høre hende. Jeg har endnu ikke læst "Det dybe vand", men jeg købte den engelske udgave få dage efter den udkom, da den lød rigtig spændende, og hun bare skriver rigtig godt. Paula Hawkins fortalte, at hun førhen havde skrevet romantiske komedier, men at de bøger ikke solgte så godt, og da hun så fik ideen til "Kvinden i toget" var hendes redaktør ellevild. Hun har puttet meget af den usikkerhed og det selvhad hun havde, pga. de andre bøger ikke solgte så godt, over i Rachel, hovedpersonen i "Kvinden i toget", som virkelig ikke kan se sit eget værd. Hun fortalte at ideen til "Det dybe vand" kom, mens "Kvinden i toget" var ved at blive udgivet. Desuden fortalte hun, at hun skriver meget uorganiseret, og selvom hun kender slutningen og hvem skurken er, så har hun ikke planlagt resten af plottet, da hun også selv vil overraskes. Derudover fortalte hun, at man som forfatter til denne type bøger, bliver nødt til at forstå sine karaktere og deres psykologi. Og selvom man ikke forstår deres handlinger 100%, så bliver de nødt til at være menneskelige, hvilket jeg synes var ret interessant. Bagefter var der mulighed for at få sine bøger signeret, og jeg havde taget "Kvinden i toget" med, så jeg kunne få en lille krusedulle. 

Efter jeg havde fået signeret min bog, gik vi over i BørneBogforum, da Josefine Ottesen, en af mine absolutte yndlings forfattere, ville signere bøger derovre. Josefine gav sig god tid til, at snakke med alle i køen, og blev henrykt hver gang der kom én, med en ældre udgave af hendes bøger. Dette var også tilfældet med den bog jeg havde medbragt, da det er en ældre udgave af "Dragens Kys", som er den bog jeg har genlæst flest gange i hele min reol, og som jeg har haft, siden jeg var omkring 12 år. Siderne er derfor gulnede og ryggen (desværre) knækket, men jeg elsker den! Jeg mødte Josefine Ottesen for første gang på Bogforum i 2015, og der var jeg så star struck, at jeg ikke rigtig kunne sige noget til hende, men det kunne jeg heldigvis denne gang. Kæmpe fremskridt! Hun er bare mega sød, og var glad for at høre, at jeg havde genlæst hendes bøger så mange gange, og anbefalede hende til så mange som muligt. Nu er to af de bøger, som betyder allermest for mig signeret af hende, men hvis jeg får chancen for at møde hende igen, har jeg en hel hylde at vælge imellem, med bøger hun kan skrive i.

Derefter gik vi over til forlaget Carlsen, hvor jeg lige skulle hilse på. Jeg har været i praktik på forlaget her i foråret, så skulle lige over og sige hej og høre, hvordan det gik derinde. Det var så hyggeligt lige at se dem igen, da de fleste fra forlaget faktisk var derinde.

Da jeg var færdig med at hyggesnakke, tullede vi lidt rundt. Pga. min graviditet måtte vi tage det lidt i et langsommere tempo, og vi havde derfor ikke planlagt lige så mange ting, som vi har gjort de sidste par år. Vi gik derfor mere og bare sugede indtryk til os og nød stemningen, end at haste rundt fra scene til scene. Vi var dog lige over og høre Nicole Boyle Rødtnes fortælle lidt om "Ilttyv"-serien, men vi kom først derhen, da det var muligt at stille spørgsmål. Det var dog meget sjovt at se, alle de børn der ivrigt stilte spørgsmål til både bogen og det at være forfatter. Efter hun havde besvaret spørgsmål ville hun signere bøger, og jeg skulle selvfølgelig have "Ilttyv" signeret, da den bare var rigtig god. Nicole er bare så sød, og giver sig tid til at snakke, og jeg fik takket hende personligt, for at ville svare på mit interview, som ligger her på bloggen. 

Efterfølgende gik vi lidt rundt og kiggede på de forskellige stande, og da vi havde spist frokost, var det blevet tid til det Louise havde set allermest frem til, nemlig at få en signering af Siri Pettersen, som bl.a. har skrevet "Odinsbarn". Jeg har ikke fået læst hendes serie endnu, men Louise er helt vild med den, så er meget spændt på den. Jeg har de to første stående, men er bare ikke nået dertil endnu. Men jeg havde taget "Odinsbarn" med, så jeg kunne få en lille signering. Siri er ligesom de andre forfattere super sød, og hendes signeringer passer så fint til bøgerne. 

Derefter skulle jeg til et bloggerarrangement med Jeffrey Archer, som jeg var blevet inviteret til af Lindhardt og Ringhof. Det var rigtig spændende, men det fortæller jeg om, i et andet indlæg, for der er meget at fortælle. 

Da arrangementet var slut, fandt jeg Louise igen. Vi tog lige en sidste runde rundt ved standende, og fik suget de sidste indtryk til os, inden vi tog hjemad. Jeg købte ikke nogle bøger i år, men jeg kom hjem med en fin goodiebag fra Plusbog.dk og de tre første bøger i Jeffrey Archers serie, som Lindhardt og Ringhof sponsorerede i forbindelse med arrangementet. Men dem viser jeg også frem i et andet indlæg.

Alt i alt var det en rigtig god og spændende dag, fyldt med en masse indtryk, skøn atmosfære og søde forfattere. Det er altid skønt at være omgivet af så mange bøger og bogelskere. Og så er det bare super hyggeligt at møde alle forfatterne, forlagsfolkene man skriver lidt frem og tilbage med, og selvfølgelig ens medbloggere.

Glæder mig allerede til næste år!

Var du på Bogforum i år? 

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar