fredag den 31. august 2018

"Banneret samles" (Dragernes Konge #3) af Pernille Eybye og Carina Evytt


*Bogen er sponsoreret af forlaget Tellerup*
"Banneret samles" af Pernille Eybye og Carina Evytt, af forlaget Tellerup, udgivet i 2018. Anmeldereksemplar fra Tellerup, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

I "Banneret samles" mødes Kiri, Waris, Taysin og Lill endelig. I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan. Nu ulmer oprøret... Taysin møder Waris, Josvai og Svart, og det viser sig at de er præcis så opsatte på at komme til slavelejren som han er. Taysin er dog ikke specielt tryg ved nogen af dem ligesom de heller ikke føler sig sikre på ham da han kommer til at røbe Lills hemmelighed. Kiri møder Lill i slavelejren hvor de begge afventer deres skæbne. Den største trussel viser sig dog ikke at komme fra slavehandlerne. 

Jeg var utrolig spændt på at læse "Banneret samles", da det er den første bog i serien Dragernes Konge, hvor begge forfattere har været inde over. Jeg holdt meget af de to forrige bøger, og derfor var jeg ret nysgerrig efter at se, hvordan det her ville komme til at fungere. De har dog gjort et rigtig godt stykke arbejde, for denne bog er den bedste hidtil. "Banneret samles" er virkelig god og underholdende, og den holdt mig fanget fra start til slut!

Jeg holder stadig af Taysin som er den her virkelig søde fyr. Han begyndte dog at irritere mig lidt, da han er meget overbeskyttende overfor Lill, og lidt en gang i mellem glemmer at lytte til, hvad det er hun vil. Derudover er han meget skeptisk, og vil helst ikke have noget med de andre at gøre. Heldigvis udvikler han sig lidt igennem bogen, og så er han generelt bare svær ikke at holde af.
Lill udvikler sig rigtig meget i denne bog, hvilket var rigtig godt at se. Hun får en større selvtillid, og noget af det kan hun takke Svart for. Han skubber lidt til hendes grænser, og mange ting bliver derefter en smule nemmere at håndtere for hende.
Waris er stadig en af mine yndlings karaktere. Han har et utrolig stort hjerte, og formår at tilgive de to der har såret ham allermest. Han tager lederrollen på sig, og selvom han gerne vil sætte sig i respekt overfor både elletroldende og fiskerne, vil han også gerne være venlig og forstående.
Kiri er jeg også glad for. Hun er meget handlekraftig, og ingen skal bestemme over hende. Hun er stadig ikke meget for at lukke folk ind, da hun før er blevet svigtet og såret, men hun gør fremskridt, og åbner sig mere og mere. Hun har dog også sit at kæmpe med, da hun er tynget af skyld og skam.
Svart og hans drillende og flirtende natur holder jeg også meget af. Man ser dog en helt anden side af ham i denne bog, en side elletrolde slet ikke burde have, og det var skønt. Selvom man fik rigtig ondt af ham, og bare havde lyst til at give ham et kram.
Og så er der Artain. Han er medlem af Drakkar, de mørke troldmænd, og arbejder for kong Tarodan, men jeg kan virkelig godt lide ham. Han er flabet og hånlig, men han er utrolig interessant, og jeg synes det var fedt at vi hørte mere om ham i denne bog.

I denne bog får vi mere at vide om Perinas historie, og den fatale nat, hvor kong Timodan døde. Disse afsnit var også nogle af dem jeg elskede mest, da de var utrolig spændende, og var med til at binde de to forrige bøger og deres karaktere sammen. Jeg håber i hvert fald at der kommer lidt mere historie med i den næste bog.

""Der er også styrke i at kæmpe selvom man er bange," sagde han og lagde hånden på Sanans skulder. "Mod er ikke mangel på frygt. Mod er at være bange … og gøre det rigtige alligevel.""

Bogen er opbygget sådan at kapitlerne skiftevis bliver fortalt fra Kiri, Waris, Taysin og Lills perspektiv, dog ikke i jeg-form. Jeg er meget glad for denne form for opbygning, da det giver noget ekstra til karakterende og historien. Man kommer ind i deres hoveder, og oplever og føler de ting de oplever. Det er især godt når personerne ikke befinder sig de samme steder, for på den måde går man ikke glip af noget. I dette tilfælde er der fire personer man følger, men man var aldrig i tvivl om, hvem det var man fulgte.

"Banneret samles" er som sagt skrevet af begge forfattere, og de har gjort det rigtig godt. Jeg tænkte i hvert fald ikke over at det var to forskellige forfattere der havde skrevet de forskellige afsnit, eller hvordan de nu har gjort det, hvilket jeg synes var positivt. Der var ikke noget forstyrrende i skrivestilen, og jeg nød at læse alle kapitlerne og de forskellige karakteres dialoger, både de alvorlig og de mere humoristiske. Det kunne så nemt være gået galt med sådan et samarbejde, men der er ingen tvivl om, at disse to forfattere kender hinanden rigtig godt, og denne bog fungerer bare!

"Banneret samles" er en rigtig god, actionspækket, sjov og medrivende bog. Bogen er fyldt med magi, kærlighed, snedige planer og plottwists. Den holdt mig fanget med sin spænding og sine humoristiske dialoger. Det er en bog som er svær at ligge fra sig, og jeg kan næste ikke vente på at læse den næste bog i serien, for hold nu op en slutning!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar