fredag den 22. februar 2019

"Den 10. ring" af Kasper Hoff

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne*
"Den 10. ring" af Kasper Hoff, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018.
★★★★☆

"Den 10. ring" handler om drengen Kalle, hvis liv bliver vendt op og ned. Kalle får et chok, da han en dag opdager, at hans mor og far slet ikke er hans rigtige forældre. De fandt ham i en kurv i haven, da han var helt lille. Men hvor kommer han fra? Og hvem er det, der hvert år på hans fødselsdag lægger en guldring i haven? Sammen med sin bedste ven, Anita, går han på jagt efter sandheden om, hvem han er. Efterforskningen fører dem langt ud i skoven og dybt ind i en fremmed verden fuld af sære væsner. Svaret viser sig at være mere fantastisk, end Kalle nogensinde kunne have forestillet sig.

Jeg er vild med forsiden på "Den 10. ring", og det var blandt andet også den, og efterfølgende bagsideteksten, der i sin tid gjorde mig nysgerrig på denne bog. Nu har jeg så fået den læst, og indholdet passer så godt til forsidens illustration, da det er en rigtig god og underholdende historie.

Kalle er en sød dreng, der altid får rodet sig ud i en masse ballade. Han elsker at drille, men det ender bare altid mere galt end det var planlagt. Han er ellers en hjælpsom og loyal dreng, der helst vil det bedste for alle, det er bare ikke altid, at det lykkes lige godt.
Anita er Kalles bedsteven. Hun er rigtig sød, forstående og tilgivende, selv når Kalle virkelig dummer sig. Hun er ikke lige sådan at slå ud, og lader sig ikke så nemt skræmme. Derudover er hun god til at få idéer, som kan hjælpe på en fornuftig måde.
Skalle, Sinka og Pif er en sød dværg, ellepige og egern, der vil hjælpe Kalle med at finde sit sande jeg, selvom det er sjældent det virker særligt hjælpsomt. Desuden er de meget skeptiske overfor mennesker, og elsker at drille alle og enhver.

Bogen foregår i vores verden og i troldfolkenes verden, som egentlig også er her i vores verden, normale mennesker kan bare ikke se dem, hvilket jeg synes er ret interessant. Generelt synes jeg at snakken om troldfolkene og deres verden og dens mystik og magi, var spændende, og jeg kunne sagtens have hørt mere om elvere, mosekoner, lygtemænd, trolde osv. og om deres leveforhold.

"Ja! Du har tydeligvis glemt, hvem du i virkeligheden er, og da vi har brug for din hjælp, er vi jo nødt til at hjælpe dig med at huske det..."

"Den 10. ring" handler om familiebånd, venskaber og identitet. For hvad sker der når ens verden bliver vendt på hovedet, og man lige pludselig bliver tvunget til at beslutte hvem eller hvad man er, og hvilke konsekvenser det har. Det er det Kalle kommer ud for. Han skal træffe nogle svære valg, og samtidig tage hensyn til andre, for igennem ens valg og handlinger kan man nemt komme til at såre folk, uden at det egentlig var meningen. Derudover snakker den om vigtigheden i at beskytte miljøet og dets dyreliv, da der findes mange truede arter af dyr og planter derude, som det er vores ansvar at beskytte, selvom vi ikke nødvendigvis kan se det eller dem.

Bogen er illustreret af Lasse B. Weinreich, som på fineste vis illustrerer de sjove og uheldige scener i bogen. Jeg er vild med dem, men jeg tror dog det ville have klædt bogen, hvis de havde været i farver, da detaljerne nogle gange forsvandt lidt da det hele er sort/ hvid. Men fine er de, og udtrykket passer godt til historien og dens personer.

"Den 10. ring" er en rigtig god, sjov og rørende bog, som flere gange fik smilet frem på læben. Jeg hyggede mig hele vejen igennem, og jeg har nydt at læse om Kalle, Anita og troldfolkene. Ja faktisk så meget, at jeg ville ønske at den havde været længere, eller en del af en serie. Den kan i hvert fald anbefales, både som selvlæsning fra omkring 9 år, men bestemt også til en hyggelig højtlæsningsstund.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar