tirsdag den 26. marts 2019

"Riverdale - Dagen før dagen" (Riverdale #1) af Micol Ostow

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"Riverdale - Dagen før dagen" (org. titel "Riverdale: The day before") af Micol Ostow, af forlaget Alvilda, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★☆

I de tidlige morgentimer den 4. juli runger et pistolskud gennem skoven ved Sweetwater River og sætter hele Riverdale på den anden ende. Men hvordan så livet i byen egentlig ud, før tragedien ramte? Dagen før Jason Blossom forsvinder, er fire teenagere godt i gang med at nyde sommeren. Archie er forelsket, Betty er i praktik i LA, Veronica lever det søde liv på Manhattan, og Jughead forsøger bare at klare sig igennem. Kom med til Riverdale, og hør fire af seriens hovedpersoner fortælle om dagen før dagen, hvor alting ændrede sig. 

Jeg har faktisk kun fået set et par afsnit af Riverdale, men selvom jeg egentlig godt kunne lide den, så kom jeg aldrig videre med tv-serien. Derfor var jeg også ret spændt på, om bogen ville vække min interesse lidt mere. Jeg endte med at sluge bogen råt, da den er utrolig medrivende og virkelig god!

Vi følger de fire hovedpersoner Archie, Jughead, Betty og Veronica dagen før den begivenhed der starter tv-serien Riverdale.
Archie irriterede mig lidt, selvom han er den søde og loyale fyr, som altid gør det der bliver forventet af ham, i hvert fald indtil nu. Han er begyndt at have hemmeligheder, og glemmer sine venner og sin far i processen og han er i det hele taget blevet meget egoistisk. Han er nemlig blevet forelsket, og det er det eneste han tænker på.
Jeg holder meget af Jughead. Han er Archies bedsteven, eller det var han indtil Archie ikke længere havde tid til ham, nu har han ikke rigtig nogen. Han prøver at have håb og tillid til ting og folk, men med en far der gang på gang svigter ham, og en mor som er skredet, så er det svært. Da han opdager sin fars hemmelighed, vælter hele hans verden, og hans ven er der ikke til at hjælpe.
Betty er den klassiske udgave af naboens datter, sød og flot, men i dette tilfælde kun som en ven. Hun er forelsket i Archie, som har været hendes ven foreviget, men han ser hende kun som en ven. Hun er meget let at relatere til, og man forstår godt hendes behov for at tage til LA, og ikke kun for praktikpladsen, men også for at komme lidt væk hjemmefra.
Veronica er sådan en type man både elsker og hader. Hun er nemlig ret manipulerende, men hun er også ret naiv, og prøver egentlig at hjælpe folk omkring sig, så godt som hun nu kan. Hun elsker sin familie, og har et tæt forhold til sine forældre, eller det tror hun. Hun er meget populær, men de fleste er bange for hende. Hun lever luksuslivet i New York, indtil hele hendes trygge verden bliver vendt på hovedet, og hendes sikkerhedsnet bliver revet væk under hende.

Jeg kunne godt lide at bogen foregår i både lille Riverdale, solrige LA og travle New York. Det gav lige lidt ekstra til historien, at vi fik et indblik i karakterenes liv og oplevelser inden de kom tilbage til Riverdale, sådan som de er i tv-serien. Derudover var det sjovt at opleve New York fra eliten, og alle dens intriger, samt mærke solens varme i LA.

"Men, du ved, folk ændrer sig nogle gange, udvikler sig, vokser fra hinanden … og selv om det er trist - ja, nærmest tragisk faktisk - så er der ikke altid så meget at gøre ved det."

"Riverdale - Dagen før dagen" er bygget sådan op, at kapitlerne skifter mellem Jughead, Archie, Betty og Veronica, hvilket jeg synes fungerede rigtig godt. Jeg kan nemlig godt lide, at man lærer karakterende i bøgerne at kende, gennem de personlige kapitler, hvor man oplever tingene fra deres perspektiv, og ser hvad de tænker, og dermed forstår deres reaktioner. Det synes jeg er interessant.
Desuden er der indimellem sms'er, emails, annoncer, blogindlæg og dagbogsnoter. Disse ting var med til at give lidt mere viden til historien, men helt klart også mere mystik, da det kun var små sekvenser, og ikke hele samtaler, og det fungerede bare rigtig godt.

"Riverdale - Dagen før dagen" er en rigtig god, spændende og medrivende bog, hvor siderne nærmest vender sig selv. Den kan sagtens læses selvom man ikke har set tv-serien, da man ret hurtigt lærer personerne at kende, og bliver grebet af deres individuelle historier, der hen af vejen binder dem stille og roligt sammen. Det er dog ikke fordi der sker vanvittig meget i denne bog, den bygger ligesom bare op til den næste bog, og det som sker næste dag, den dag der ændrede alt for hele byen. Men selvom der ikke sker så meget, er den som sagt meget medrivende og spændende, med de forskellige historier og de små sekvenser med sms, email osv. der lige gav lidt ekstra mystik og drama til historien. Jeg slugte den i hvert fald råt, og hvis jeg havde haft mere tid, så havde jeg nok læst den ud i en kører. Jeg glæder mig til at den næste bog udkommer, men i mellemtiden skulle jeg måske se lidt videre i tv-serien.

Hvad synes du om Riverdale? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar