onsdag den 4. september 2019

"Dødt Kød - Dag 2" (Dødt kød #2) af Nick Clausen

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne.*
"Dødt Kød - Dag 2" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2019. 
★★★★☆

"Dødt Kød - Dag 2" handler om dag to i en begyndende zombieapokalypse. De døde er vågnet. Drevet af umættelig sult. På evig jagt efter frisk kød. Smitten spreder sig som pesten. Intet står imellem de udøde og menneskeheden. Er det for sent at redde verden fra katastrofen?

Jeg var spændt på at fortsætte historien om den zombieapokalypse der er brudt ud et sted i Danmark, første bog sluttede nemlig på en cliffhanger. Ved den første bog manglede jeg lidt mere uhygge og kuldegysninger, men denne gang føltes det anderledes. Jeg fik stadig ikke kuldegysninger, men jeg blev utrolig grebet af den spændende historie, som jeg faktisk synes er bedre end bog 1. Jeg slugte "Dødt Kød - Dag 2" på et par timer.

Denne gang følger vi en anden hovedperson end i den første bog.
Selina er en lettere irriteret teenage pige, som prøver at vænne sig til sit nye liv uden for storbyen.
Selinas halvlillesøsters fødselsdag bliver meget brat afbrudt, da en zombie angriber en af de små piger. Kort efter støder hun på Dan, som man mødte i bog 1.
Dan kæmper stadig for at overbevise nogle om, at det er zombier de har med at gøre. Han prøver også at være modig, men det kan godt være svært, når man står overfor et farligt væsen.
Karakterende og deres handlinger virker meget troværdige, da de alle oplever tanker og følelser som er både paniske, forvirrede, rationelle og håbefulde. Tingene kom ikke lige så let til dem denne gang som i bog 1, hvilket var godt, da det skabte en mere hæsblæsende følelse, og man kunne bedre føle deres kamp mod tiden og smitten.

Hele "Dødt kød - Dag 2" foregår over en dag, nemlig d. 27 juli. Jeg kan rigtig godt lide den måde at gøre det på, da man virkelig får en fornemmelse af, hvor hektisk, intens og skræmmende en zombieapokalypse kan være. Dette var med til at øge spændingen, og gøre den svær at ligge fra sig.

"Han tror, de manglende spor tyder på, at zombien simpelthen er tømt for blod. Det eneste, der stadig giver ham en smule håb, er at sporene leder væk fra dem. De må trods alt være de nærmeste mennesker, og det vil sige det nærmeste bytte for en zombie. Så hvorfor skulle den gå væk fra dem?"

Bogen er skrevet i et nemt og flydende sprog, med et lix-tal på 20. Kapitlerne er ikke specielt lange, og ender alle på en rigtig spændende måde, som lokker læseren til at fortsætte med at læse. Målgruppen for bogen er drenge og piger på omkring de 11 år og op efter.

"Dødt kød - Dag 2" er en rigtig god og spændende bog, fyldt med hæsblæsende action, blod og fart over feltet. Der sker hele tiden noget, og den bliver derfor aldrig kedelig. Jeg er ikke den store zombiehistorie læser, og bogen skræmte mig heller ikke som håbet, men den er underholdende læsning og bestemt ikke for sarte sjæle. Så hvis du kender et  modigt barn, der elsker zombiehistorier, og ikke er bange for blod og afhuggede lemmer, så er denne et godt bud. Men man skal måske overveje kun at læse i den når det er lyst udenfor. Jeg er spændt på at læse videre, for hold nu op, hvor er det en spændende cliffhanger den slutter med.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar