søndag den 3. maj 2020

"En fabel om Fausto" af Oliver Jeffers


*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"En fabel om Fausto" (org. titel "The Fate of Fausto") af Oliver Jeffers, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2019). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★★

"En fabel om Fausto" handler om manden Fausto, der mente, at han ejede alt i verden, og som drog ud for at se alt der var hans. Han fik både blomsten, træet, fåret og bjerget til at bukke for sig. Men det var ikke nok for Fausto, så han tog ud på det store åbne hav. Men havet er ikke nemt at styre...

Det er snart ikke nogen hemmelighed, at jeg elsker Oliver Jeffers historier og illustrationer. Jeg er vild med det poetiske i hans verden, og "En fabel om Fausto" er bestemt ingen undtagelse. "En fabel om Fausto" er en virkelig fin, sød og egentlig også rørende billedbog, som sætter tanker i gang. 

"En fabel om Fausto" er historien om en grådig og arrogant mand, som ikke har respekt for noget. Får han ikke sin vilje, råber og skriger han og tramper i jorden, lige indtil tingene gør som han ønsker det. Det er en historie om at værdsætte, hvad man har og at det man har også kan være nok, samt at vide at der er andre ting som betyder noget her i livet, i stedet for behovet for hele tiden at ville have mere. Fausto får sig dog også noget af en lærestreg, da havet nægter at lade sig underkaste af en mand, der hverken elsker det eller forstår dets vildskab.

Bogen er på knap 100 sider, men der er ikke meget tekst på siderne og skrift størrelsen er stor, så den er hurtig at komme igennem. Der er mange sider, hvor der bare er en enkelt linje med tekst og ikke andet, men den er til gengæld virkelig flot illustreret af Oliver Jeffers selv. I denne bog er illustrationerne lavet som litografier, og de er bare så fine. Jeg kan rigtig godt lide Oliver Jeffers lidt skæve streg, der er fyldt med personlighed og humor. En ting jeg godt kan lide ved illustrationerne i "En fabel om Fausto" er at farverne er holdt i naturlige og dæmpede farver, med enkelte sprælske farveklatter rundt omkring, som f.eks. pink/ neon laksefarvet og gul. Det er enkelt, men det passer så godt til historien og dens budskab.

En fabel er en fortælling, der ofte er moraliserende, og hvor man ikke er i tvivl om, hvad moralen er. Det er noget som "En fabel om Fausto" klart kan leve op til. Det er som sagt en historie om at værdsætte, hvad man har, men den handler også om, hvordan vi behandler hinanden og vores natur. Det er en meget tankevækkende historie, som klart ligger op til samtale omkring blandt andet menneskets forhold til naturen. For selvom mennesket prøver at styre naturen, så kan det ikke rigtig lade sig gøre, hvilket Fausto erfarer på den hårde måde.

"En fabel om Fausto" er en virkelig god, sød, flot og meget tankevækkende bog, om grådighed, magt, værdsættelse af det man har og måske vigtigst af alt, naturen. Jeg nød at læse den og smilte flere gange under min læsning. Bogen er perfekt til en hyggelig højtlæsningsstund for de omkring 5-6 årige, men det er klart en bog alle vil kunne hygge sig med og få noget ud af, børn som voksne.
Jeg glæder mig i hvert fald til at læse og dele den med mine drenge.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar