søndag den 20. september 2020

"Sallys far har mandeinfluenza" af Thomas Brunstrøm

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Sallys far har mandeinfluenza" af Thomas Brunstrøm, af forlaget Carlsen, udgivet i 2020.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Da Sally vågner, har hun det skidt. Lidt skidt i hvert fald. Sallys far er helt sikker på, at hun ikke er rigtig syg og sender hende i skole alligevel. Men da Sally kommer hjem, ligger far på sofaen og har det noget så forfærdeligt. Han har nemlig fået mandeinfluenza, som vistnok er værre end alle mulige andre slags sygdomme. Siger Sallys far i hvert fald...

Jeg er blevet ret glad for bøgerne om Sallys far, og denne er ingen undtagelse. "Sallys far har mandeinfluenza" er en rigtig god og meget sjov billedbog, hvor Sallys far er døden nær, da han rammes af mandeinfluenza. Den fik mig til at smile og smågrine under min læsning, og jeg hyggede mig meget.

Sallys far bliver i denne bog meget syg med mandeinfluenza, og har det noget så forfærdeligt. Han bliver nødt til at spise lækre ting, skal opvartes, og så synes han at det måske er meget smart at skrive testamente. Men mon ikke han overdriver bare lidt?
Sally er lige som i de andre bøger utrolig overbærende med sin skøre far, og hjælper ham, selvom hun selv er lidt syg og har det skidt. Hun er sød og hjælpsom, og man holder meget af hende og føler med hende, i hendes udfordringer med en til tider pinlig far. 
Eddie er en skøn og sjov dreng, som man virkelig holder af, for selvom der ikke står meget om ham i teksten, så optræder han på illustrationerne, på de mest tossede måder. 

"Hvis der ikke er noget, der bløder, eller der ikke stikker knogler ud af kroppen, så er man ikke rigtig syg. Måske har du bare ondt i pjækketarmen." 

"Sallys far har mandeinfluenza" er på ca. 30 sider, og har en del tekst, så jeg vil anbefale bogen til dem på 4 år og op efter. Sproget er let, med enkelte svære ord, men det er fyldt med humor, og den er derfor underholdende at læse for både børn og voksne. Thomas Brunstrøm skriver utrolig humoristiske historier, som man kan relatere til, og som er hyggelige at læse sammen med hele familien. De fleste af os kender nok én der har haft den forfærdelige mandeinfluenza, eller hvis du er mand har du måske endda prøvet at have det selv, og det er jo ikke rart. Denne genkendelighed er sjov for både børn og voksne, og det er derfor svært ikke at komme til at små fnise under læsningen.

Bogen er illustreret af Thorbjørn Christoffersen, som har en fin og meget humoristisk streg, der passer virkelig godt til Sallys far, og den humor der er i historien. Illustrationerne er skæve, sjove, og fyldt med personlighed, mimik og liv, hvilket er rigtig fedt. Jeg er vild med de skøre illustrationer, der supplerer historien så godt, og så er det sjovt at se de fjollede ting Eddie finder på.

"'Jeg er selvfølgelig lykkelig for, at du blev født, men det gør godt nok også ondt at føde børn. Men far fortæller altid mest om, at det faktisk også gjorde ondt på ham, fordi jeg klemte hans hånd meget hårdt...'"

"Sallys far har mandeinfluenza" er en virkelig god, sød og sjov billedbog. Den er meget relaterebar, både for mig i forhold til, hvad jeg har set, men måske også for jer mænd der har været syg med mandeinfluenza, og oplevet hvor farlig den er, så man må til at lave testamente, og hvor meget omsorg og ynk man har brug for, når man er meget syg. Men er det der mandeinfluenza nu også så slemt, og kan man ikke godt være syg uden det er mandeinfluenza? Alt det finder Sally og hendes far ud af, hvilket er rigtig fint. 
Jeg glæder mig til at læse historien med mine drenge, både nu, men også når de bliver lidt ældre og kan få lidt mere ud af historien, for den er rigtig hyggelig og sjov. Jeg glæder mig til flere skøre og pinlige historier med Sally, Eddie og deres far.

Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar