torsdag den 10. oktober 2019

"Krølle og Puha - Den forbistrede pingvinflyvning" (Krølle og Puha #2) af Jacob Riising

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Krølle og Puha - Den forbistrede Pingvinflyvning" af Jacob Riising, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019. 
★★★☆☆

Fra bagsiden:
Så er Krølle og Puha tilbage. Krølle er ham den hidsige dreng, der altid råber og nærmest ikke har hår på hovedet. Puha er den kloge og nervøse dreng, som siger "puha", når tingene ikke går som planlagt. Og det gør de sjældent, for på drengenes skole har en lille og led pingvin overtaget magten. Nu vil den op at flyve, og det skal Krølle og Puha sørge for. 

Jeg var ret begejstret for den første bog om Krølle og Puha, da jeg synes den var rigtig sjov og havde en god historie. Det var dog som om at denne bog var lidt mere flad, den manglede ligesom et eller andet. "Krølle og Puha - Den forbistrede pingvinflyvning" er dog stadig en god og underholdende bog, den tog mig bare ikke med storm som den første bog i serien.

Krølle og Puha er nogle søde og charmerende drenge, som gør alt for at undgå at skulle gå klassen om, da de for alt i verden helst vil slippe for at komme i klasse med de klamme kyssepiger. Det undrer mig bare, at kyssepigerne faktisk ser meget ældre ud end dem, når de i realiteten er yngre.
Jeg er ret glad for den onde pingvin, da det er sådan en atypisk rolle for en pingvin. Den er led, bander og er skruppelløs, og forstår at manipulere drengene til at gøre, hvad som helst.
Jeg savnede dog at Torben Issetroll vågnede lidt en gang i mellem, for at skabe lidt usikkerhed hos pingvinen, og dermed lidt mere spænding.

"Krølle og Puha - Den forbistrede pingvinflyvning" er ikke en specielt lang bog, og der står ikke særlig meget på siderne. Bogen er fint illustreret af Claus Bigum, der har en sjov og skæv streg, der passer rigtig godt til det tegneserieagtige univers som han og Jacob Riising har skabt. Derudover indeholder bogen også en del interaktive elementer, specielt i starten, hvor man skal indtaste de første fire cifre i sit cpr-nr for at få lov til at læse videre i bogen. Det giver en lidt anderledes læseoplevelse end man normalt møder i bøger. Denne gang fungerede det bare ikke rigtig for mig, da jeg synes det blev lidt langtrukkent. Desuden synes jeg det var sjovt i starten, når de henvendte sig til læserne, men så blev det lidt for meget, fordi de gjorde det ret mange gange i løbet af historien, og flere gange gjorde opmærksom på at det var en bog vi var i gang med. Til gengæld kunne jeg rigtig godt lide, at der til sidst i bogen er en lille tegneguide, så man selv kan prøve at tegne Krølle, Puha og den lede pingvin. Det er en fin og sød lille detalje ved bogen.

Når alt det så er sagt, så synes jeg at "Krølle og Puha - Den forbistrede pingvinflyvning" er en god og underholdende bog, som jeg tror mange børn vil holde af. Efter min mening kunne den godt have været længere, sådan at man rigtig kunne komme ind under huden på de forskellige karaktere, og deres dilemmaer. For selve historien og karakterende er rigtig gode, bogen er bare alt for kort, til at man rigtig lærer dem at kende og ser en udvikling. Bogen fungerer dog godt som letlæsning, for det barn der mangler læselysten, da det er en anderledes og underholdende bog, som samtidig er kort og dermed overskuelig at gå i gang med.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar