tirsdag den 8. oktober 2019

"Riverdale High School - Håndbog" af Jenne Simon

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne.*
"Riverdale:High School - Håndbog" (org. titel "Riverdale Student Handbook") af Jenne Simon, af forlaget Alvilda, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2018). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★☆☆☆

Fra bagsiden:
Velkommen til Riverdale High School! I denne håndbog finder du alt, hvad du behøver for at trives overleve på Riverdale. Mød dine fabelagtige lærere og klassekammerater lemminger, gå på opdagelse i historien, og læs om alle de spændende aktiviteter (-sygt spændende). Husk at studere skolens regler og foranstaltninger - de er til for din skyld. Håndbogen er tænkt som en kontrakt (Jeg må have min advokat til at læse det her først) mellem skolen og dens elever. Du er selv ansvarlig for at læse og forstå indholdet (Godt, du har os!). 

Jeg må indrømme, at jeg var ret skeptisk da jeg modtog denne bog. Personligt er jeg ikke så meget til denne type bøger, da jeg hurtigt synes de bliver lidt overflødige. Men da jeg havde slugt første bog i serien om Riverdale, som omhandler dagen før dagen af, hvad der sker i første sæson af tv-serien Riverdale, tænkte jeg det måske kunne være interessant. Desværre rammer bogen ikke plet for mig, da jeg havde regnet med noget lidt andet, end det jeg fik i forhold til indholdet, da jeg havde håbet på mere relevant viden om tv-seriens tilblivelse. Jeg er nok heller ikke den rette målgruppe for denne håndbog, da jeg ikke har fået set tv-serien, for bogen henvender sig mere til fans af Riverdale, der bare må have mere af Betty, Archie, Veronica, Jughead og alle de andre. 

Håndbogen er skrevet som en guide til Riverdale High School. Men udover at være en lille guidet tur gennem skolen og dennes elever, så er der også en form for fortæller, nemlig bogens ejermand, der gennem små noter og tegninger kommenterer på folk og det som er blevet skrevet i håndbogen af rektor. Jeg kan sige så meget at den som kommenterer, har en mor som er byens borgmester. Så ved du måske, hvem det er, jeg er ikke helt med selv nemlig. Jeg tror dog også at der er kommentarer fra nogle af de andre karaktere en gang imellem.

"Riverdale High School - Håndbog" er en kort bog på omkring 106 sider. Den er hurtigt læst, især hvis du er vild med Riverdale og ikke kan få nok af universet. Udover tekst og små håndskrevne noter, er bogen fyldt med billeder fra tv-serien, som de fleste fans helt sikkert vil kunne placere i forhold til handlingen i tv-serien.

Håndbogen er meget realistisk i sin opbygning, i forhold til, hvordan jeg forestiller mig en rigtig High School håndbog eller årsbog ser ud, når den er blevet personliggjort af sin ejer. Jeg synes det er en god måde at gøre det på, sådan at det ikke bare bliver et lidt kedeligt opslagsværk til skolen. 

"Riverdale High School - Håndbog" er en fin lille håndbog til de dedikerede Riverdale fans. Personligt havde jeg som sagt også håbet på, at bogen indeholdt mere viden om selve tv-serien, så man fik lidt insiderviden om karaktererne, handlingen og hvordan det hele er blevet til, men det giver denne bog ikke, hvilket jeg synes er super ærgerligt, da det altid er fedt at lære det univers man holder af, endnu bedre at kende, hvilket jeg tror de fleste Riverdale fans vil være enige i. Men når det så er sagt, så er jeg næsten sikker på, at hvis du kender en som elsker Riverdale, som ser afsnittene igen og igen, og bare ikke kan få nok, ja så kunne denne bog være et godt bud på lidt hyggelig læsning inden næste sæson. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar