onsdag den 29. juni 2016

"Ravnenes Hvisken" (Ravnenes Hvisken #1) af Malene Sølvsten


"Ravnenes Hvisken" af Malene Sølvsten, af forlaget Carlsen, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Carlsen, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Ravnenes Hvisken" handler om 17-årige Anne, der kan se hændelser i fortiden. En nat genoplever hun et uhyggeligt og gammelt mord. En rødhåret pige bliver myrdet og får skåret et runetegn i ryggen. Kort efter begynder rødhårede piger at blive dræbt på egnen, og tegnet er på dem alle. Mordene viser sig at hænge sammen med en urgammel profeti om verdens undergang. Pludselig er den lille by fuld af fremmede med mystiske kræfter. Den asatroende Luna, den gudesmukke Mathias og den mystiske Varnar ønsker alle at være tæt på Anne. Men er de venner eller fjender? For at redde verden fra Ragnarok må Anne finde morderen ... inden han finder hende. 

Jeg var ret spændt på at læse denne bog, da den lød virkelig interessant og den virkelig flotte forside lokkede også. Og hold nu op, "Ravnenes Hvisken" er bare fantastisk!

Jeg holdt rigtig meget af Anne, hun er lidt en enspænder, og har ret svært ved at åbne op og lukke folk ind. Hun er handlekraftig, og der er ingen som skal sige til hende, hvad hun må og ikke må. Hun prøver at leve med sin synskhed, men det er svært, da hun ikke ved, hvordan hun skal skærme for det. Hun gennemgår rigtig meget, og hun udviklede sig meget hele vejen igennem bogen, hvilket var fedt at følge, og jeg er meget spændt på, hvor denne udvikling fører hende hen. 
Hendes venner Luna og Mathias er virkelig søde og sjove, og de vil gøre alt for at hjælpe Anne. Man kom hurtigt til at holde af dem, og en gang imellem mindede Luna mig lidt om Luna Lovegood fra "Harry Potter", med al hendes farvepsykologi og lidt spøjse kommentarer.
Og så er der fyrerne! Varnar, den lidt mystiske, stille badboy-type. Elias, den flabede og flirtende player-type og så Hakim, den venlige og meget opmærksomme politibetjent. De her fyre er simpelthen fantastiske, de er så søde og sjove, og egentlig er de alle tre små flabede, men på en virkelig charmerende måde, og jeg elskede dem alle. 

"Om jeg så redder alle liv, om jeg giver mit eget i kampen, så vil jeg til dommedag stadig være skyldig."

"Ravnenes Hvisken" bruger lang tid på at beskrive karakterende og universet, men samtidig sker der en masse forskellige ting, så man aldrig keder sig. Derudover gør de mange fortællinger og beskrivelser sådan, at man får styr på en masse detaljer, og man føler derfor ikke at man mangler noget, da alle tingene giver mening senere. Man bliver dog stadig overrasket i sin læsning, hvilket var fedt. 

Jeg kunne godt lide trækkende fra nordisk mytologi, der spillede en ret stor rolle i historien. Det fungerede rigtig godt sammen med det paranormale, lidt mørke og mystiske, som bogen er præget af. Desuden kunne jeg godt lide de små passager med bider fra gamle tekster fra vikingetiden, da det var med til at give historien stemning og endnu mere mystik. 

"Fordi menneskets tro er det eneste, der adskiller os fra Ragnarok og kaos."

Bogen er utrolig velskrevet, og jeg er meget imponeret over, at dette er Malene Sølvstens debut. Bogen har et godt flow, og er virkelig underholdende, jeg sad flere gange og smilte eller små grinte under min læsning. 

"Ravnenes Hvisken" er én af de bedste bøger jeg har læst i år, og jeg slugte den simpelthen råt! 
Jeg måtte bare finde ud af, hvad der ville ske, hvilket gjorde det virkelig svært at ligge den fra sig, og ofte kom jeg alt for sent i seng. Den er virkelig spændende og mystisk, og nogle gange sad man lidt og tænkte WHAAT? og så måtte man lige snuppe et kapitel eller ti mere. 

"Ravnenes Hvisken" er en mørk fantasy historie, med træk fra krimi, det paranormale og romantik. Den tog mig med storm, og jeg kan slet ikke vente til den næste bog udkommer! 

Har du læst "Ravnenes Hvisken"? og hvis du ikke har, så kan du godt glæde dig. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar