fredag den 26. august 2016

"Drømmeland" af Nick Clausen


"Drømmeland" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Drømmeland" handler om den 12-årige Louie, der bor alene med sin mor, da hans far er død. Da Louie begynder at drømme om manden i blåt, finder han snart ud af, at han ikke bare drømmer. Han rejser faktisk til en anden verden. En verden, som manden i blåt kalder Drømmeland. I Drømmeland er alt i virkeligheden to ting: Hvad du ser, og hvad du ønsker at se. Og det kan være svært at se forskellen.


Da jeg satte mig for at læse "Drømmeland" vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg kunne forvente. Selvfølgelig havde jeg nogle forestillinger om, at bogen ville være lidt små creepy, da jeg synes forsiden er lidt creepy, og bagsideteksten indbyder også til spænding, men ud over det vidste jeg ingenting. Men hold nu op, hvor er "Drømmeland" bare spændende og god. Jeg lagde den først fra mig, da jeg havde vendt sidste side!

Jeg holdt rigtig meget af Louie, der er en sød dreng, som bare gerne vil have at hans mor er glad. Men da han kommer til Drømmeland, får han muligheden for at være sammen med sin far, en mand han aldrig lærte at kende, da han døde da Louie kun var 1 år. I Drømmeland finder Louie ro, og han begynder at glæde sig til at sove, da han så kan være sammen med sin far, og gennem drømmene får knyttet bånd til ham.
Louies mor kunne jeg også rigtig godt lide, da hun var virkelig sød. Hun prøver at beskytte Louie, og har derfor ikke givet sig selv ordentlig lov til, at komme videre med sit eget liv, da hun hele tiden har sikret sig at Louie ville have det godt med, at der kom en ny mand ind i billedet. Hun snakker aldrig om faren, hvilket har været svært for Louie, og det var en af de få ting som irriterede mig ved hende, da jeg tror det kunne have hjulpet dem begge.

"Drømmeland" foregår i vores verden, men også i en anden verden, nemlig Drømmeland. Drømmeland er en verden, hvor alt er som du ser det og ønsker at se det. Hvilket betyder at man kan gøre dag til nat, og puste skyer væk, så der ikke længere er overskyet. Det er en magisk verden, men den føles meget virkelig og ens tidsfornemmelse forsvinder fuldstændigt, når man befinder sig i den. Den har både smukke områder, hvor alt er godt, men der findes også områder, hvor der er mareridtsvæsener, som er onde, og som man derfor helst skal undgå. Jeg synes at Drømmeland var en ret interessant verden fyldt med muligheder, og plads til at lade sine drømme få frit spil. Men samtidig synes jeg også, at Drømmeland virkede meget mystisk, skummel og lidt for godt til at være sand.

"Herinde er drømme virkelige, Louie. I den vågne verden er de kun drømme."

Jeg synes forsiden er virkelig flot, selvom den er lidt creepy. Den er med til at sætte stemningen for historien og passer rigtig godt til bogen. Bogen gjorde mig ikke lige så bange, som jeg havde regnet med, men der var dog rigtig mange skræmmende elementer med i bogen, som gjorde at jeg alligevel blev lidt skræmt og paranoid, sådan at jeg på et tidspunkt måtte gå over og lukke for min altandør, da vinden fik gardinerne til at blafre. Så selvom den ikke gjorde mig bange, så lykkes det den dog at skræmme mig lidt, hvilket var super fedt!

Sproget i "Drømmeland" er letlæseligt, med korte sætninger og korte kapitler. Dette gav bogen et rigtig godt flow, og selvom bogen ikke er særlig tyk, så manglede der ingenting.

"Drømmeland" er en rigtig god, spændende, creepy og fængende bog, som er virkelig svær at ligge fra sig. Jeg læste den ud i en køre, da jeg blev suget ind i Louies univers, og simpelthen bare måtte finde ud af, hvad der foregik, hvad der var rigtigt, og hvem man mon kunne stole på, og lige pludselig havde jeg vendt sidste side.

"Drømmeland" er en bog om sorg, kærlighed og det at give slip.
 
Har du læst "Drømmeland"? eller kan du anbefale andet af Nick Clausen? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar