mandag den 15. august 2016

"Uden Forandring" (Unremembered #3) af Jessica Brody

               "Uden Forandring" (org. titel "Unchanged") af Jessica Brody, af forlaget Alvilda, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Uden Forandring" foregår et år efter begivenhederne i "Uden Glemsel". Sera har undergået en ny hukommelsesændring hos Diotech og er nu en lydig og loyal tjener af Doktor Alixter og den magtfulde virksomhed, som skabte hende. Hun er lykkeligt forelsket i Kaelen, og hendes tid sammen med Zen er nu kun et fjernt minde fra en rebelsk fortid. Men da Sera og Kaelen tager på landsturne for at promovere Diotechs nye produktlinje, begynder hendes sind at gøre oprør. Hun kan ikke længere stoppe de minder om Zen, som trænger sig på. Efterhånden som flere hemmeligheder afdækkes, nye fjender afsløres, og sandheden om en Diotech-kontrolleret verden bliver mere og mere tydelig, må Sera vælge, hvor hendes sande loyalitet ligger. Men det er et valg, som kan koste hende alt, hun nogensinde har elsket.

Jeg glædede mig til at læse "Uden Forandring", da den sidste bog sluttede på en stor cliffhanger, så jeg kunne derfor ikke vente med at læse videre. "Uden Forandring" er spændende, men jeg synes der var nogle ting som var lidt underlige. Men jeg var godt underholdt, og det var en god og sød afslutning på en god serie.

Sera er stadig en karakter jeg holder meget af. I denne bog døjer hun rigtig meget med skyldfølelse overfor Diotech, da de har ændret i hendes hukommelse for at vække disse følelser. Hun er ikke lige så handlekraftig og viljestærk som i de to andre bøger, men det ændrer sig i løbet af bogen, heldigvis! Hun kæmper fortsat for dem hun har kær og de ting hun tror på, selvom det er svært, da hun føler hun forråder enten Zen, Kaelen eller Doktor Alixter, så i størstedelen af bogen, kæmper hun en indre kamp.
I denne bog irriterede Zen mig faktisk ikke lige så meget, som han har gjort i de tidligere bøger. Han er blevet mere sur og vred, på både Sera og Diotech, og han prøver ikke at vise sine følelser overfor Sera. Jeg kunne godt lide at se denne side af ham, da han ikke længere prøver så hårdt, hvilket gjorde at han virkede mere naturlig i denne bog, end i de andre bøger.
Derimod irriterede Kaelen mig gevaldigt, da han er virkelig arrogant i denne bog, og ikke lytter til Sera når hun prøver at forklare ham noget. Jeg holdt dog stadig af ham, selvom han irriterede mig, for han er nemlig stadig sød og sjov.

I "Uden Forandring" befinder vi os ca 100 år ude i fremtiden. Vi kommer ikke tilbage til fortiden eller vores nutid. Og selvom jeg godt kan lide når de rejser rundt til forskellige tider, så synes jeg egentlig det passer godt til denne bog, da de ikke længere forsøger at flygte fra deres skæbne, men derimod at gå den i møde, hvilket var ret interessant.

"Måske er det, fordi had ofte giver så meget højere genlyd end kærlighed. Og dem, der afskyr os, finder altid en måde at komme i forreste række på. At sørge for, at deres forsvindende lille procentdel bliver hørt."

Sproget er ligesom i de to andre bøger, meget let. Kapitlerne er korte, og ender engang imellem med små cliffhangers, hvilket er med til at give bogen et godt flow og gøre den spændende.

Jeg var ret spændt på, hvordan Brody ville slutte sin trilogi af, og især nu, hvor Sera er kommet tilbage til Diotech. Men Brody formår endnu engang at samle trådene, samt bygge videre på plottet. Der var dog noget ved slutningen som jeg synes var lidt mærkeligt, da der sker noget, som slet ikke er blevet hentydet til i nogle af de tidligere bøger, og her kunne jeg godt have brugt lidt mere opbygning, sådan at dette twist virkede mere naturligt. For twistet gav god mening, jeg savnede bare at det blev uddybet lidt mere. Men når det så er sagt, så synes jeg at "Uden Forandring" er en rigtig god afslutning på Unremembered serien.

"Uden Forandring" er en virkelig spændende og underholdende bog, som er svær at ligge fra sig når man først er gået i gang, man er nemlig nødt til at finde ud af, hvad der skal ske og hvorfor tingene sker. Og selvom jeg synes der var nogle ting hen mod slutningen som var lidt mærkelig, så kunne jeg faktisk godt lide den slutning serien fik, da den varmede mit hjerte.

Har du læst Unremembered serien? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar