fredag den 4. august 2017

"Hummerkongens hævn" (Hummerkongens hævn #1) af Nick Clausen

*Bogen er sponsoreret af forlaget Facet*
"Hummerkongens hævn" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Hummerkongens hævn" handler om Jonatan, der sammen med sin fætter og lillebror opdager en portal, der kan føre dem forskellige steder hen. Jonatan er til sin kusines konfirmation, da han finder ud af, at hans fætter har fundet en portal i et skab. Ved et uheld forsvinder Jonatans lillebror, Karlo, til en ukendt destination. Kort efter dukker en sær skikkelse ved navn Spiff op. Han er fra Det Interuniversielle Ordenskorps og har ordrer om at lukke portalen, før der sker uheld. Jonatan får sammen med nabopigen Cecilie overtalt Spiff til at finde Karlo først. Men det viser sig at være lettere sagt end gjort. Karlo er nemlig røget hele vejen uden for De Kendte Universer. Og derude lurer ubegribelige farer...

Dette er den første bog jeg læser af Nick Clausen, som ikke er en gyser, og jeg var derfor meget spændt på, hvordan det skulle gå. Men Nick Clausen skriver rigtig godt, og han forstår at skrive en spændende historie, lige meget om det så er en gyser eller i dette tilfælde en sci-fi historie. "Hummerkongens hævn" var rigtig god og spændende!

Alle karakterende i bogen virker meget troværdige, selv rumvæsenerne der fremstår robotagtige og arrogante. Rumvæsenerne indser dog efter noget tid, at de godt kan bruge menneskenes overraskende viden og nysgerrighed.
Jonatan og Karlo har et meget realistisk søskendeforhold, og især i forhold til den store aldersforskel, hvor de ikke laver så meget andet end at drille hinanden. Jonatan gider ikke rigtig bruge tid på sin barnlige lillebror og fætter, men vil meget hellere kigge på nabopigen Cecilie. Karlo og August vil dog begge gerne have Jonatans opmærksomhed. Jeg kunne rigtig godt lide deres forhold, for selvom Jonatan synes hans lillebror er skide irriterende, så bekymrer han sig alligevel om ham, og vil gøre alt for at redde ham, da han forsvinder.

"Jeg ønsker en ny orden. For at en ny orden kan opstå, kræver det en smule kaos."

I starten kunne jeg ikke lade hver med at tænke på Narnia, hvor børnene forsvinder til en anden verden gennem et garderobeskab. I "Hummerkongens hævn" er der dog tale om en portal, der ud fra ens tanker kan føre én lige derhen man vil. Bogen bliver derfor sin egen, hvilket var rigtig positivt.

I "Hummerkongens hævn" skifter kapitlerne mellem de forskellige karakterer, sådan at man ser det som både Jonatan, Karlo, Cecilie, August og Spiff tænker og oplever, uden det dog er fortalt i jeg-form. På den måde får vi det hele med, da de ikke altid oplever de samme ting eller er det samme sted. Jeg synes det er fedt, når man får lov til som læser, at følge flere begivenheder på en gang, og dermed få lidt ekstra.

Bogen har et lix-tal på 24, og anbefales som selvlæsning fra 12 år, men jeg tror nu godt at en på 11 vil kunne klare det, og især hvis barnet elsker rumvæsener og computerspil.

"Hummerkongens hævn" er en spændende og god bog, som virkelig fanger og er fyldt med action og venskab. Sproget og humoren i bogen, samt kapitlernes cliffhangers gør at man sluger bogen, og før man ved af det har man vendt sidste side. Jeg er meget spændt på, hvad der videre skal ske med Jonatan, Karlo, August, Cecilie og Spiff, og jeg glæder mig til at læse bog to efter den slutning!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar