tirsdag den 1. august 2017

"Sjælevært" af Christina Bonde

*Bogen er sponsoreret af forlaget Tellerup*
"Sjælevært" af Christina Bonde, af forlaget Tellerup, udgivet i 2017. Anmeldereksemplar fra Tellerup, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Sjælevært" handler om 16-årige Celina der bliver forelsket i et spøgelse. Celina er træt af skolen, og da hun bliver røvrendt af kæresten, flytter hun hjemmefra og får job som ung i huset hos en dyrlægefamilie. Men fortiden flytter med. En fortid der rækker langt ud over Celinas eget liv og trækker hende ind i en usædvanlig og farefuld forelskelse. Inden længe må Celina indse, at hun har en særlig evne, som vil komme til at præge hendes liv for altid.

Dette er min første bog af Christina Bonde, men jeg har hørt meget godt om hendes bøger, og havde derfor høje forventninger til denne. Heldigvis blev disse forventninger indfriet, da "Sjælevært" virkelig er en gribende og rigtig god bog!

Celina holdt jeg rigtig meget af. Til tider er hun lidt naiv, og vælger den forkerte kæreste og veninde, men hun er sød og vil gerne hjælpe der hvor hun kan. Hun har oplevet mange mærkelig ting, da hun var lille, og hendes forældre forstår hende ikke rigtigt, da hun render rundt og snakker om sølv lys og heller ingen venner har. Hun længes derfor efter at komme væk, sådan at hun kan slippe for de mennesker hun omgås med, og dermed finde ud af, hvad hun vil med sit liv.
Bastian var virkelig sød. Han er et spøgelse, der gør alt for at redde sin elskede, der har taget bo i et menneske for at slippe for Magten. Han vil nemlig ikke reinkarneres før han er sammen med hende, da de så vil kunne komme det samme sted hen. Han er ikke meget for at besætte børn, men det er den eneste måde, hvorpå han kan komme i kontakt med menneskene.
Sally og hendes forældre holdt jeg også utrolig meget af. De er så søde og tager imod Celina med åbne arme, selvom de ved hun har nogle problemer. De hjælper hende og giver hende den støtte og det ansvar, som hun har brug for, for at udvikle sig.

Jeg kunne godt lide den måde spøgelserne og ånderne var beskrevet på. Jeg synes det var interessant at de var beskrevet som sølv lys, og ikke slørede billeder af mennesker. Det satte i hvert fald mange tanker i gang hos mig, da jeg selv tror, at jeg har set noget lignende hendes beskrivelser af spøgelserne. Da min farmor døde synes jeg i hvert fald, at jeg så en svævende lyskugle inde på mit værelse, omkring min fødselsdag, som om hun lige tjekkede op på mig. Derfor var det lidt spøjst, at det var den samme beskrivelse der bliver brugt i "Sjælevært", men det var nu også meget hyggeligt.

"Night terror var i virkeligheden ikke en naturlig søvnforstyrrelse, men forårsaget af spøgelser, døde menneskers sjæle, der forsøgte at skabe kontakt til de levende? Alene Bastians forklaring på døden ændrede alt hvad jeg havde lært at tro på. Men samtidig var tanken betryggende. Døden var ikke endegyldig."

"Sjælevært" er opbygget sådan at kapitlerne skifter mellem Celina og Bastians synsvinkel, men de fleste af kapitlerne er dog fra Celinas synspunkt, hvor man følger hendes tanker, kampe og forvirring. Jeg kan virkelig godt lide når bøger er bygget op sådan, da jeg synes det giver mere dybde til karakterende, da man hører deres tanker, og dermed får en forståelse af, hvorfor de reagerer som de gør. Derudover får man indblik i Bastian og hans elskede Athenes fortid, og kærlighedshistorie. Dette synes jeg var virkelig spændende at læse om, da det gav lidt mere dybde til Bastians karakter og til selve historien i bogen.

Kærlighedshistorien i bogen er virkelig sød, og man følte virkelig med Bastian, og den kærlighed han har til både Athene og Celina, og man følte med Celina og hendes forelskelse i Bastian, og den forvirring hun føler. Nogle gange blev jeg endda lidt i tvivl om, om Celina og Bastians forelskelse var ægte, eller om det bare var pga. Bastian og Athenes følelser og tiltrækning til hinanden.

"Du skal leve dit liv, Celina. Du må aldrig spilde tiden med at længes efter en kærlighed som er uopnåelig."

"Sjælevært" er en virkelig god, spændende og utrolig sød bog, fyldt med udødelig kærlighed, familieliv, venskab, tilgivelse og selvfølgelig spøgelser. Den er virkelig svær at ligge fra sig, og før man ved af det, har man vendt sidste side! Christina Bonde skriver virkelig godt, og jeg er meget spændt på, at dykke videre ned i hendes forfatterskab.

Har du læst "Sjælevært"? og tror du der findes mere mellem himmel og jord?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar