onsdag den 19. september 2018

"Jan Lööf - De bedste historier" af Jan Lööf

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne*
"Jan Lööf - De bedste historier" (org. titel "Jan Lööf - Sagosamling") af Jan Lööf, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2017). Læst på dansk (org. sprog svensk). 4/5 stjerner.

Fra bagsiden:
Jan Lööfs bøger er i en klasse for sig. I mere end 50 år har han fanget læserne med sine helt unikke illustrationer og særlige fortællestil. Der er en magi over Jan Lööfs bøger, der gør, at man har lyst til at læse dem om og om igen! Med denne samling fejrer vi en af Sveriges største børnebogsskabere. 

På trods af at Jan Lööf er en kendt børnebogsforfatter her i Skandinavien, så kendte jeg intet til hans historier. Jeg var derfor nysgerrig på at finde ud af mere, og gå på opdagelse i de mange små og populære historier. Den var dog ikke helt som jeg havde forventet, men det var stadig en god og hyggelig bog.

"Jan Lööf - De bedste historier" indeholder 12 af de bedste historier, udvalgt at Jan Lööf selv. Jeg kan godt lide, at han selv har været inde over bogen og valgt de historier, som han synes er de bedste. Det gør bogen lidt mere personlig, da han har lagt mange overvejelser i udvælgelsen af sine utallige historier. For det må være svært at vælge 12 historier, i et forfatterskab der rækker helt tilbage til 60'erne. Bagerst i bogen er der et interview med Jan Lööf, hvor han fortæller lidt om sit forfatterskab og nogle af sine historier og illustrationer. Det er en rigtig fin detalje, da det igen gør det hele lidt mere personligt, når man får del i forfatterens tanker og følelser, omkring sine historier og karakterende i dem.

Historierne varierer mellem små historier, de forskellige tal og alfabetet. Jeg kunne godt lide, at der også var andet end kun historier med. For selvom hans alfabet og tal ikke havde nogle tekst, så havde de, de fineste illustrationer, der med en masse detaljer viste en historie. Jeg kunne især godt lide historierne om Pelle, og hvordan hans fantasi tager ham med ud på eventyr, både til junglen og tilbage til middelalderen, hvor han skal hjælpe en ridder med at bekæmpe en drage. Disse historier viste, hvor fantastisk det er at lege, hvis bare man har fantasien, og det har børn heldigvis. Historien om manden og æblet synes jeg også var meget hyggelig, da den var anderledes i sin opbygning end de børnebøger jeg ellers har læst.

Desuden elskede jeg hans illustrationer. Der foregår så meget i de billeder, at de næsten er en historie i sig selv. Der er meget at gå på opdagelse i, og jeg synes det var sjovt at der i baggrunden af den rigtige historie, kørte en parallel historie. Der er f.eks. et kærestepar der skændes i en historie, som går igen på alle siderne i den pågældende historie. Det er en fin detalje, der viser hvor dygtig forfatteren er til at skabe historier og holde overblikket, ikke kun over hoved historien, men også over alle de historier folk i baggrunden har.

Det der gør at den ikke helt levede op til mine forventninger var, at jeg havde håbet på lidt mere dybde i historierne, for jeg manglede ligesom et eller andet. Jeg kan nemlig godt lide, når man lærer karakterne i bøger lidt bedre at kende, og det gør man ikke rigtig her. Personligt ville jeg også have ønsket, at nogle af dem havde været længere. Derudover er nogle af historierne sat lidt sjovt op, men jeg fandt ud af, at det er fordi nogle af dem har været udgivet som Pixi-bog originalt, og så er det jo helt i orden, det blev bare lidt for tegneserie agtigt i opstillingen, til min smag.

Når det så er sagt, så er "Jan Lööf - De bedste historier" en sød og virkelig flot samling historier, der viser den barnlige fantasi på bedste vis. Det er en hyggelig bog, som vil fungere godt til højtlæsning og en hygge stund.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar