tirsdag den 1. januar 2019

"Så god som ny" af Kristina Aamand

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne*
"Så god som ny" af Kristina Aamand, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018.
★★★★☆

"Så god som ny" handler om Maryam der snart skal giftes, og derfor tager en meget drastisk beslutning, for at holde på sin hemmelighed og beskytte familiens ære. Maryam betyder ærbar på arabisk. Og Maryam ved godt, at man for alt i verden må være ærbar. Det betyder, at man skal passe på sig selv - og især drengene. Men hvad gør man, når man møder en planet, der hedder Pelle med verdens blåeste øjne og universets stærkeste tyngdekraft. Maryam lyver. Hendes moster siger, at det vil vise sig, om hun taler sandt, når hun bliver gift. En mand kan mærke, om man er brugt. 

Jeg var ret spændt på at læse Carlsens billednoveller for unge, da jeg synes det er et virkelig fedt koncept, som jeg tror kan blive meget populært. Det er i hvert fald en smart måde, at nå ud til den unge målgruppe, og især den del af målgruppen der normalt ikke læser. For her kommer en lille og overskuelig bog med illustrationer, som på trods af sin størrelse, berører hårde emner og stærke følelser. Følelser som kan være svære at sætte ord på, for mange unge mennesker. Men disse bøger gør det på sparsom plads, i stedet for en lang historie på mellem 300-500 sider, ja så gør de her det på knap 50 sider. Det er sgu meget godt gået. Der er blevet sagt om novelleserien, at det er korte historier med meget på hjertet, og det er de virkelig. Her kommer min anmeldelse af "Så god som ny" af Kristina Aamand.

"Så god som ny" er den første bog jeg læser af Kristina Aamand, men jeg har hørt meget godt om hendes bøger, så jeg var meget spændt. Hun skriver virkelig godt, og "Så god som ny" er en rigtig god, rørende og ubehagelig bog.

Maryam er en ung, muslimsk kvinde, der snart skal giftes med en mand hendes familie har fundet til hende. Men hun er forelsket i Pelle, som hun har mødt på sit studie. En dansk dreng, som hun slet ikke forstår er interesseret i en pige som hende. Hun er en sød og loyal pige, der aldrig har gjort noget der kunne skabe skam over hendes familie. Indtil hun møder Pelle, og hun mister sin mødom. Man føler virkelig med Maryam hele vejen, og med den sladder der går i hendes familie og morens omgangskreds, så forstår man godt lidt hendes valg, selvom det er meget voldsomt og drastisk.
Pelle er en sød dreng, der selvom han er såret, stadig vælger at hjælpe og støtte Maryam.
Lægen i bogen gjorde mig så sur. I starten virkede hun flink og rar, men så vender det hele, og man har bare lyst til at råbe af hende.

"Så god som ny" er en utrolig vigtig bog, både fordi den viser en anden kultur, men også fordi den viser vigtigheden i oplysning, så sådan noget her ikke sker for andre. Det sørgelige er at dette ikke kun sker i bogen, men at der også er unge piger der tyer til dette, fordi de ikke ved bedre, og at de tror det vil redde deres liv og ry. Det er virkelig skrækkeligt at fortællinger om jomfruhinden og sex skal skabe så stor frygt og skam, især når en smule oplysning sandsynligvis vil kunne hjælpe. Og det er derfor denne bog er så vigtigt, den stiller nemlig spørgsmålstegn ved dette og det uetiske i ikke at dele sin viden med folk, men i stedet udnytte det på det groveste. Hvilket er det lægen i bogen gør.

"Den dag forstod jeg, at jeg havde noget meget dyrebart mellem benene, og at det kunne gå i stykker, hvis jeg ikke passede på."

Historien bliver fint suppleret af Solveig Agerbaks grafiske/ collage agtige illustrationer. Illustrationerne er rigtig gode, og det grafiske udtryk passer godt til Maryams tanker og sammenligninger. Det hele bliver utrolig grotesk, men det passer virkelig godt til historien.

"Så god som ny" er en ubehagelig, men god og rørende bog, som vækkede mange følelser hos mig under min læsning. Det er en historie om skam, uvidenhed og det at leve op til sin families forventninger. Kristina Aamand skriver så man kan mærke det, og hele vejen igennem føler man med Maryam, og mærker hendes sorger og frustrationer. Jeg blev utrolig grebet af historien, der både rørte og forargede mig.

Jeg glæder mig allerede til at læse den næste billednovelle. Skal du læse med?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar