mandag den 21. oktober 2019

"Tæl med Tjugga" af Emilie Melgaard Jacobsen

*Anmeldereksemplar fra forlaget Aronsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Tæl med Tjugga" af Emilie Melgaard Jacobsen, af forlaget Aronsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Tjugga gør det hyggeligt at lære tallene 1-10 bedre at kende. En dejlig tællebog fyldt med naturelementer og skønne illustrationer, som du kan gå på opdagelse i sammen med dit barn.

Jeg kendte ikke noget til bjørnen Tjugga, før jeg blev introduceret til denne bog, og derfor var jeg spændt på at se, hvad det var for noget. Jeg vidste dog godt, at når nu det var en tællebog, var der nok ikke noget tekst som sådan, men det gør skam ikke noget, for den er nemlig super fin, og meget veludført, og har et rigtig fint efterårsvibe, som passer godt til årstiden. 

Tjugga er en sød lille bjørn, der i denne tællebog er ude i naturen for at tælle diverse ting, som snegle, mariehøns, blade, blomster, brombær og mange andre ting. Illustrationerne er rigtig fine, og har et sødt og barnligt udtryk, som jeg tror vil appellere til de fleste børn. 
Personligt er jeg ret glad for den lidt akvarelagtige stil illustrationerne har, samt de klare naturlige farver som motiverne har.

"Tæl med Tjugga" er trykt med giftfrie farver på 100% genbrugspap, og er derfor meget miljøvenlig i sin produktion, hvilket jo også er super fedt. Dog synes jeg lidt, at det mørke genbrugspap suger meget af farven fra illustrationerne til sig, hvilket er ret ærgerligt, da de derfor bliver lidt matte og til tider lidt mørke i udtrykket. Men når det så er sagt, så er den bare rigtig fin. Derudover er det skønt at der er brugt giftfrie farver, for så gør det ikke så meget, hvis der bliver tygget lidt i bogen, fordi den er uden de værste kemikalier, og det er jo perfekt med en baby på vej og en dreng der til tider stadig putter ting i munden.

Siderne i bogen er godt tykke, og kan dermed holde til lidt af hvert, og med en dreng på knap to år, som elsker bøger og bladre ivrigt igennem dem, og desuden holder af at kaste med ting, så er tykke sider det bedste.

Njord er så småt begyndt at tælle, nogle gange kommer tallene i den rigtige rækkefølge, andre gange kommer de lidt mere hulter til bulter, men det er sjovt at høre ham hygge sig med det. Vi har derfor siddet og kigget i bogen sammen, og talt tingene og snakket om motiverne, hvilket han synes er meget sjovt. Han er dog mest optaget af farverne og motiverne end det at tælle, men det er altså også nogle søde motiver, og jeg kan rigtig godt lide, at alle de ting man tæller faktisk er ting man finder ude i naturen.

"Tæl med Tjugga" er en rigtig fin og sød tællebog, som er hyggelig at læse sammen med sit barn, og snakke om motiverne, tallene og farverne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar