søndag den 5. april 2020

"Den fantastiske bogslugende dreng" af Oliver Jeffers

 *Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Den fantastiske bogslugende dreng" (org. titel "The Incredible Book Eating Boy") af Oliver Jeffers, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019 (org. udgivet i 2006). Læst på dansk (org. sprog engelsk).
★★★★★

"Den fantastiske bogslugende dreng" handler om drengen Henry der elsker bøger, men ikke lige som du og jeg. Nej, Henry han spiste dem nemlig, og det blev han både mæt og klog af, men en dag gik det galt, og Henry lærte en ny måde at sluge bøger på.

Jeg har efterhånden læst en del af Oliver Jeffers bøger nu, og jeg elsker simpelthen hans søde og lidt poetiske historier, og hans sjove, skæve streg. "Den fantastiske bogslugende dreng" er ingen undtagelse, og jeg hyggede mig med denne fine kærlighedserklæring til bøger, som man må sige at den er. 

"Den fantastiske bogslugende dreng" er en historie om en dreng der bogstaveligtalt sluger bøger. Han gider ikke rigtig mad, men han elsker at spise bøger, og han spiser den ene bog efter den anden, og det er lige fra romaner, vittighedsbøger og de tunge leksikoner. Han bliver klogere jo flere bøger han spiser, og han elsker det og smagen. Han får dog ondt i maven af alle de bøger han spiser, for det er jo ikke sundt at spise så meget papir, og han må derfor finde en anden måde at nyde bøgerne på, og så opdager han glæden ved at læse bøgerne i stedet for. Jeg er vild med, at det at sluge en bog bliver taget så bogstaveligt, for de fleste bogglade mennesker, har prøvet at blive så opslugt i en historie, at det føles som om man har slugt den råt, og det illustrerer Henry så fint. 

Bogen er på ca. 30 sider. Der er ikke voldsom meget tekst på siderne, til gengæld er de fint dekoreret med Oliver Jeffers egne illustrationer. Oliver Jeffers laver nogle virkelig flotte og detaljerede illustrationer, der rummer virkelig meget humor, og intet er overladt til tilfældighederne. Jeg er vild med hans detaljer, så som at illustrationerne er lavet oven på gamle kartotekskort, notes papir, ordbøger osv., der som en ekstra dimension illustrerer kærligheden til bøgerne og bøgernes verden. Desuden leger han også med skrifttypen, der ændrer sig alt efter om det er selve fortællingen, en sidebemærkning eller når karakterende taler. Men det er ikke kun indvendigt at der er blevet kælet for detaljen, der er nemlig også den fineste detalje at finde på omslaget, nærmere bestemt bagsiden af bogen. Her har man nemlig lavet det som om, at der er nogen der har taget en bid af bogen, hvilket jeg synes er en super fed og sjov detalje. 

Oliver Jeffers kan virkelig noget med ord og ikke mindst sine illustrationer, og "Den fantastiske bogslugende dreng" er en fantastisk billedbog om læseglæde og læselyst. Den er sød og hyggelig, og den vil med garanti få små og store bogelskere, og bogslugerere, til at smile. Jeg nød i hvert fald at læse den, og glæder mig til at læse den med mine drenge, som jeg håber også vil blive bogslugende drenge. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar