søndag den 11. oktober 2020

"Filøjsen" af Stine Michel

*Anmeldereksemplar modtaget af forfatter Stine Michel, men alle holdninger er mine egne.*
"Filøjsen" af Stine Michel, af Forlaget Guldsmeden, udgivet i 2020.
3,5/ 5 stjerner.

Fra bagsiden:
Filøjsen er en poetisk finurlig fortælling om et sødt blødt tumledyr, der lever ved åen under skræppebladene. En dag møder den sommerfuglen Liv, der har det med at tænke lidt for meget over tingene. Filøjsen er en fortælling for de små - om de store ting i livet.
 - Det er ikke et vissent blad, lyder en lille fin stemme. Det er en puppe. Og jeg er ikke en hvilken som helst sommerfugl. Jeg er en citronsommerfugl. 
- Nåååååå, en citronsommerfugl, siger Filøjsen. 
- Åh, jeg elsker alt, hvad der er gult... 

Jeg kendte ikke noget til denne bog før jeg fik hænder i den, udover at det skulle være en poetisk og små filosofisk historie, hvilket jeg altid er ret spændt på, da det normalt ikke er det vi læser mest af. Selvom jeg synes den var lidt langtrukken, så er "Filøjsen" en sød og hyggelig bog om venskab. 

"Filøjsen" er en poetisk og filosofisk bog, som mindede mig meget om bøger ala "Natbjørnen Tjugga" og "Kaninen der så gerne ville sove" og andre mindfulness/ søvnmeditationsbøger for børn. Den er holdt i et stille og roligt tempo, og mange af ordene bliver gentaget op til flere gange lige efter hinanden. Alt dette skulle være med til at få barnet helt ned i tempo, på en nærmest meditativ måde. 

Personligt synes jeg dog den blev lidt for langsom i tempoet, hvilket jeg også oplevede hos min søn, der havde svært ved at holde fokus i fortællingen. Derudover synes jeg, at de mange gentagelser gjorde det tungt at læse op og jeg savnede lidt noget flow i historien. 

Når det så er sagt så synes jeg det er en sød og fin historie. Jeg holdt meget af både Filøjsen og citronsommerfuglen Liv, som bekymrer sig utrolig meget. Jeg kunne sagtens relatere til dens frygt og bekymringer. Igennem historien og deres rejse sammen, finder de en fin måde, hvorpå hun kan mindske sine bekymringer og gøre dem mere håndterbare. Liv skriver f.eks. sine bekymringer ned på et blad og sender det afsted med strømmen, og på den måde får dem på afstand fra hende selv - så hun nemmere kan overskue sin frygt. Desuden er "Filøjsen" en fin historie om venskab og det at være der for hinanden, for med støttende venner og familie kan man overkomme meget. 

"Filøjsen" er illustreret af Signe Find Larsen, der med sin fine og detaljerede illustrationer, får karakterende, stemningerne og omgivelserne frem, og de passer rigtig godt til historien. Filøjsen ligner en dejlig blød bamse, og Livs bekymringer bliver illustreret på fineste vis, da hendes hoved vokser sig kæmpe stort, fordi hun ikke kan rumme det hele. 
Bagerst i bogen er der et lille register over alle de dyr Filøjsen møder på sin rejse. Der er fine illustrationer af dem, og en lille beskrivelse af de forskellige dyr. Derefter kan man gå på jagt efter de mange dyr i bogen. 

"Filøjsen" er en sød og hyggelig billedbog, der dog for Njords vedkommende blev for langtrukken. Den behandler emner som frygt og utryghed, og ligger op til nogle gode snakke med ens børn, både omkring venskab, det at være bange, tryghed og utryghed og mod, men også om dyr. Jeg vil anbefale den til børn på omkring 3 år, som er vant til de mere poetiske og meditative børnebøger. 

Jeg har efterfølgende hørt musikfortællingen som findes på blandt andet Spotify, hvor det er Stine Michel selv der læser op og synger sangene, hvilket jeg personligt synes gjorde noget rigtig godt for historien. Den stemning og ro som var svært for mig at få frem i højtlæsningen, kom virkelig frem med de blide guitarstrøg og hendes meget rolige oplæsning.
De sange som er med i musikfortællingen findes der små bider af i bogen, både helt forrest og bagerst, men det kunne have været fedt, hvis hele sangteksten, måske endda med noder, var i bogen også, så man kunne spille dem selv. Man kan dog finde sangteksterne på Stine Michels hjemmeside, og musikfortællingen ligger på forskellige musikstreamingtjenester, og så kan man følge med i sin bog undervejs, så man har billeder til den fine musikalske oplevelse.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar