mandag den 28. december 2020

"Noah og vennerne - Jagten på julekuren" af Kim Linnet

*Anmeldereksemplar modtaget af forfatter Kim Linnet, men alle holdninger er mine egne.*
"Noah og vennerne - Jagten på julekuren" af Kim Linnet, af forlaget Forandre, udgivet i 2020. 
3,5/ 5 stjerner.

Fra bagsiden:
Det er endelig blevet december måned, og alt er, som det plejer at være. Næsten da. For langsomt går det op for Noah og hans to venner, at alt ikke er, som det burde være. Alle grantræer i verden er døde. Men måske findes der en kur? Problemet er bare, at Noah og vennerne ikke er de eneste som er interesserede i at få fat i kuren. 

Findes der noget hyggeligere end at læse en julekalenderbog i december måned? Det tror jeg vidst ikke. Selvom min december har været travl, og julen er kommet og gået, så har jeg dog alligevel fået læst en julekalenderbog, og nu kom anmeldelsen endelig op på bloggen. "Jagten på julekuren" er en hyggelig, spændende, sjov og til tider ret plat julekalenderbog, der vil kunne underholde mange børn. 

Noah er en sød dreng, som synes hans forældre er ret pinlige, hvilket de faktisk også er. Han er nysgerrig og modig, og vil meget gerne redde julen og finde den kur, som kan redde alle de døde grantræer, så de ikke skal købe et plastikjuletræ til 30.000 kr.. Han er lun på Hannah, selvom han ikke helt forstår, hvad hun siger.
Hannah er en sød, svensk pige der går i Noahs klasse. Hun er glad for Noah, og tilbyder derfor sin hjælp til at finde kuren, sådan at hun kan tilbringe mere tid med ham. 
De voksne i bogen, blandt andet Noahs forældre, er naive, useriøse, ikke specielt skarpe og går med til hvad som helst. De er meget, meget skøre, og faktisk lidt for meget. De var lidt for overdrevne til min smag, og nogle gange blev jeg virkelig irriteret på dem. 

"'Du vil have, at jeg skal smøre mig ind i svinefedt, hoppe ned under isen i en mørk og meget kold sø, holde fast i et tov i mørke og finde en grotte. Og hvis jeg så overlever det, så skal jeg finde et hemmeligt laboratorium i en bygning, som har bevæbnede vagter, kun iført svinefedt og vådt skitøj?' 'Det lyder godt nok spændende,' sagde far."

"Jagten på julekuren" tager os derudover med til både Sverige og Island, og her bliver oplæseren virkelig sat på prøve, for det er godt nok svært at læse op på svensk og islandsk, selvom det også var lidt sjovt. Den kan derfor også være lidt svær at læse selv, da sproget i den ikke er helt nemt. Det kan dog sagtens lade sig gøre, da kapitlerne har en overskuelig længde. 
Bogen er inddelt i 24 kapitler, en for hver dag op til jul. Den egner sig perfekt til en hyggelig højtlæsningsstund for de omkring 6-7 årige og op efter. Den er nemlig hyggelig, spændende og actionspækket.
Kapitlerne havde en enkelt lille illustration, men der kunne efter min mening sagtens have været flere illustrationer, så historien rigtig kunne udfolde sig for sine læsere. 

Jeg kunne rigtig godt lide historien, men da der, lidt ud af det blå, dukkede nisser, kæmper og julemanden op, synes jeg personligt at det blev lidt underligt. Indtil da havde den nemlig adskilt sig rigtig meget fra andre julekalenderbøger jeg har læst, hvilket jeg egentlig godt kunne lide. Twistet var dog at nisserne og kæmperne bygger på islandske sagn. De var nu også meget sjove, det kom bare lidt ud af det blå.

Når det så er sagt, så synes jeg at "Jagten på julekuren" er en god, sød, hyggelig, sjov og anderledes julekalenderbog, som hele familien kan hygge sig med. Den er spændende og fyldt med humor, og selvom det ikke altid lige var min humor, og at de voksne irriterede mig gevaldigt, så blev jeg grebet af historien, og ville bare gerne vide om det lykkes dem at finde en kur og redde julen. Jeg er næsten sikker på at mange børn vil finde den sjov, jeg skal i hvert fald læse den med mine drenge, når de bliver lidt ældre. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar