torsdag den 18. februar 2021

"Papegøjehelikopteren" (Opdagerklubben #3) af Bobbie Peers

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Papegøjehelikopteren" (org. titel "Oppdagerklubben og papegøyehelikopteret") af Bobbie Peers, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021 (org. udgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog norsk), oversat af Lene Ewald Hesel. 
★★★★★

"Papegøjehelikopteren" handler om Ella og Felix der tager ud på mission for at finde den forsvundne Papegøjehelikopter. Om bord på Papegøjehelikopteren er kaptajn Papa Gøje, en skrigende papegøje i uniform, hvis opgave det er at flyve hvalnødder til havet, så de kan klække og blive til hvaler. Ella og Felix tager kampen op mod junglens spøjse skabninger. Det er vist ret godt, at de har et par geniale opfindelser med sig. 

Herhjemme elsker vi Opdagerklubben, de er nogle af Njords yndlings bøger. Vi blev derfor alle virkelig glade, da vi så at 3'eren endelig var kommet. "Papegøjehelikopteren" er helt vildt god, og den blev hurtigt en ny favorit. Den er sjov, spændende, og hyggelig, og bringer smilende frem hos børn og voksne. 

Jeg holder virkelig meget af Ella og Felix. De er begge søde, hjælpsomme, opfindsomme, nysgerrige og modige. De kaster sig bare ud i tingene, også selvom nogle af de udfordringer de støder på skræmmer dem. 
I denne bog møder vi Papa Gøje, som er en skrigende papegøje, hvilket betyder han råber, og han råber højt. Jeg holdt meget af ham, da han er ret sjov. Derudover var det sjovt at læse de ting han sagde højt, for det skulle jo råbes. 

Historien foregår i en verden der er inde i Ellas ombyggede globus, og når Felix trykker på kaldeknappen skrumper hun og bliver suget ind i globussen, hvilket jeg synes er fedt. I "Papegøjehelikopteren" havner de i en jungle, hvor der findes mange farlige skabninger, f.eks. abekatte, som er halvt aber, halvt katte, og hvis latter er så smittende at man kan dø af det. De bestykker hvalnøddetræet, og passer på de sjældne hvalnødder, som Papegøjehelikopteren skal føre ud til havet, hvor de klækker og bliver til hvaler. Derudover findes der kødædende planter, og farlige edderknopper, som er en slags kæmpe edderkopper der ligner blomsterknopper. Jeg synes den ser mega nuttet ud, men den er ret stor og er ret farlig, så bestemt ikke noget at spøge med. 

"Latteren blev højere og højere. Det lød, som om der var en hel hær af mærkelige væsener, der bare skraldgrinede. Ella skraldgrinede også - det var umuligt at lade være. Hun grinede så meget, at hun fik ondt i maven. Hun begyndte at blive bange, men hun kunne simpelthen ikke holde op med at grine. Hun var nødt til at komme væk, før hun grinede sig ihjel."

"Papegøjehelikopteren" er illustreret af Sandra Steffensen, hvis illustrationer supplerer historien på fineste vis. Jeg er vild med hendes humoristiske illustrationer. De er så flotte, detaljerede og sjove, og formår virkelig at bringe liv til karakterende.

Sproget i bogen er relativt nemt, og kapitlerne er korte. Den er spændende, og man keder sig ikke på noget tidspunkt, da der hele tiden sker noget. "Papegøjehelikopteren" egner sig perfekt til en hyggelig højtlæsningsstund fra ca. 4-5 år og op, da den er rigtig underholdende, også for de lidt ældre børn og voksne. Den kan også bruges til selvlæsning fra omkring 9-10 år og op, der er dog enkelte svære ord hist og her. 

"Papegøjehelikopteren" er en virkelig god, sjov og spændende bog, som mine drenge og jeg hyggede os meget med. Den og de andre bøger i serien om Opdagerklubben er nogle af de bedste børnebøger jeg har læst længe, og de er et kæmpe hit herhjemme. Vi elsker dem og har læst dem utallige gange. Jeg glæder mig så meget til flere skøre og vilde eventyr med Ella og Felix. Men imens vi venter på den næste bog, så vil jeg genlæse denne og de andre med mine drenge endnu en gang. 

Så hvis I trænger til eventyr, så grib fat i Opdagerklubben. I vil ikke fortryde det! 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar