lørdag den 29. januar 2022

Året der gik og 2021's bøger

*Bøgerne på billederne er anmeldereksemplarer, bortset fra "Musse og Helium" som jeg selv har købt. Bøgerne jeg har haft lånt på biblioteket er ikke med på billederne.*

Endnu et år er gået, og jeg er som altid bagud med en masse indlæg og anmeldelser. 2021 har lige som 2020 været præget af corona pandemien, og de mange restriktioner der følger. De første par måneder af året arbejdede jeg hjemmefra, hvilket var lidt besværligt, men mine kollegaer og jeg fik da startet instagram profilen @bornebibberne op, så Holbæk Bibliotekerne fik en SoMe kanal til børnelitteraturen. Derudover har det været et travlt år med håndværkere i det nye hus, og det trak godt nok tænder ud, men de ting er heldigvis klaret og det er skønt. Desuden fik vi hund i sommers, en meget livlig finsk lapphund, så vi har nok at se til, men det er også rigtig hyggeligt. Så har der ellers bare været gang i den på arbejdet, så jeg har været godt træt når jeg kom hjem. Vi flyttede jo som sagt til en ny by i december 2020, og drengene er bare faldet så godt til i deres nye institutioner, så det er bare skønt. Njord er blevet så stor at han er begyndt at få venner med hjem, og Freyr kaster sig ud i alle udfordringer, så jeg nogen gange får helt dårlige nerver. Derudover er jeg endnu en gang blevet gravid, og vi venter os denne gang en pige, hvilket især Njord glæder sig til, Freyr ved ikke helt, hvad det vil sige. Så til marts-april bliver der måske lidt stille herinde. Planen er dog, forhåbentligt, at få læst og anmeldt nogle bøger under min barsel.

Men nu skal det handle om bøgerne. Mit læsemål for 2021 var på 35 bøger, og i følge Goodreads har jeg ved årets udgang læst 55 bøger. Det er dog ikke alle de læste bøger der er at finde på Goodreads, så der er nogle der mangler, og jeg har derfor læst ca. 70 bøger, plus/ minus, i årets løb, hvilket jeg er mere end tilfreds med. Mange af bøgerne er dog prægede af at jeg har små børn, men det er nu også meget hyggeligt.
 Da jeg ikke har kunne få alle de læste bøger registreret på Goodreads, så har jeg heller ikke en helt rigtigt statistik over mit bogår, men vil derfor tage udgangspunkt i de 55 bøger som Goodreads nævner.

De 55 læste bøger svarer til 6287 læste sider i 2021. Den længste bog jeg læste var "Kaldet fra Galathea" af Nathali og Bettina Liane, der er på 558 sider. Den korteste bog jeg læste var "Bare numser i sneen" af Annika Leone, der er på 28 sider. 

Det er som altid rigtig svært at sige, hvilken eller hvilke bøger der var den bedste i 2021, da der har været rigtig mange gode læseoplevelser. Bloggen har endnu en gang været præget af billedbøger og børnebøger. Jeg er både blevet rørt og begyndt at grine under min læsning, og jeg bliver gang på gang imponeret over, hvor meget en billedbog kan få ud, på så få sider. De kan få fine budskaber ud, de kan provokere, de kan hygge og sprede glæde, og de kan nydes for det de er, en god historie. Jeg har i hvert fald nydt både at læse dem alene, men helt klart også at læse dem for Njord og Freyr, og se bøgerne sprede glæde og nysgerrighed hos dem. Jeg har grint af Sallys far og haft ondt af ham i bøgerne om Eddie af Thomas Brunstrøm, jeg er blevet rørt af bogkærlighed i "Historietyven" af Graham Carter, jeg har hygget mig med Mira og oplevet kropsdiversitet i "Bare numser på stranden" og Bare numser i sneen" af Annika Leone, og så har jeg fundet en illustrator og børnebogsforfatter der virkelig taler til mig, nemlig Nora Brech der tryllebandt mig med "Den store fuglejagt".
Bobbie Peers og hans bøger om Opdagerklubben er stadig blandt favoritterne herhjemme, når det gælder højtlæsning. De er sjove, eventyrlige og fjollede, og begge drenge elsker dem. 
Derudover fylder graphic novels mere og mere i min læsning. De har virkelig hjulpet mig igennem de perioder, hvor mit energi niveau virkelig har været lavt, da de er nemme at gå til. Desuden rummer de så meget historie, og er jo bare super flotte, det er helt vild. "Heartstopper" af Alice Oseman har fået en helt særlig plads i mit hjerte, og jeg kan næsten ikke vente med at læse videre. De gav mig næsten tårer i øjnene. Derudover er Amulet af Kazu Kibuishi også blandt favoritterne, og de bliver bare mere og mere spændende. Jeg har desuden opdaget en ny serie, som er rigtig hyggelig og fin, nemlig Spilledåsen af Gijé & Carbone. Planen er klart at læse mange flere graphic novels i 2022, for de kan altså noget særligt.
Jeg har slugt fantasy serien Duftapoteket af Anna Ruhe. Det er en virkelig god serie, hvor bøgerne bare bliver bedre og bedre. Jeg har læst lidt mere i den romantiske og realistiske genrer, hvor især "En lille hvid løgn" af Sofie Boysen og "10 Blind dates" af Ashley Elston har fået en særlig plads i mit hjerte. Jeg er blevet klogere på rollespil efter at have læst min kollega, Bjarne Nordberg Pedersens bog "Krise i kælderen". 

2021 har alt i alt været et dejligt år, både på privaten men også på bogfronten. Mit år har været fyldt med gode, søde, rørende, hyggelige, spændende og actionspækkede læseoplevelser, så jeg er meget spændt på, hvad 2022 vil bringe med sig. Det tegner dog allerede godt, så jeg glæder mig til at læse videre. Mit mål for i år er at få lavet et godt indhug i de mange ulæste bøger, jeg har liggende, og så håber jeg på, at jeg i år får læst lidt længere bøger også, selvom børnebøgerne nok stadig vil fylde en del.
 
For 2022 har jeg sat mit læsemål til 45 bøger, fordi jeg håber på de lidt længere bøger. Men nu må vi se, hvad det bliver til.

Tak til alle jer der læser med på bloggen, det betyder rigtig meget for mig, at I har lyst til at læse med, og jeg nyder sådan at læse jeres kommentarer og tanker. Desuden et kæmpe tak til alle de søde forlag og forfattere, der har givet mig en masse skønne læseoplevelser i årets løb. Det er jeg meget taknemmelig over!

Jeg håber I alle kom godt ind i det nye år, og at I alle får et rigtig dejligt læseår! 😊

Har du sat dig et læsemål for 2022?







Ingen kommentarer:

Send en kommentar