torsdag den 20. januar 2022

"Forklædt som voksen" af StineStregen

*Lånt på biblioteket*
"Forklædt som voksen" af StineStregen, af Gads Forlag, udgivet i 2021.
★★★★☆

Fra forlagets hjemmeside:
En ung kvindes vej til selvstændighed set gennem StineStregens sårbare, sjove og skarpe pen.
Efter successen med stribebogen Det bliver et langt liv til unge teenagere (piger) henvender Forklædt som voksen sig til det lidt ældre publikum og beskriver alle de mulige og umulige situationer, man kommer ud i, når man befinder sig i tusmørkelandet mellem barn og voksen.
Hvordan i alverden håndterer man forældre, venner, kærester, sex, når man ser voksen ud udenpå, men stadigvæk ikke er så voksen indeni?

Sidste år læste jeg StineStregens "Det bliver et langt liv", som jeg var helt vild med, forventningerne til denne var derfor ret høje. "Forklædt som voksen" er en rigtig god og meget humoristisk bog, den levede bare ikke helt op til mine forventninger, men jeg er stadig meget glad for den, og så fik den mig til at smile.

"Forklædt som voksen" er opbygget som tegneseriestriber, med små illustrerede historier på hver side. StineStregen tegner og skriver striberne selv, og hun gør det med humor og relaterebare historier. Hendes illustrationer er skønne og de er gennemsyret af personlighed, charme og skævhed, som bare gør det sjovt at læse. Selvom hendes streg er relativ simpel, får hun givet personerne meget liv og mimik, og man kan virkelig mærke alle de følelser de har, i hendes illustrationer, hvilket er skønt.

Ligesom "Det bliver et langt liv" rummer "Forklædt som voksen" mange relaterebare scener fra et liv som ung, når man lige er flyttet hjemmefra, og er ved at finde sig selv i voksenlivet. Jeg tror de fleste vil kunne finde noget i bogen de kan nikke genkendende til, hvor man kan tænke, "Ja, det har jeg også prøvet" eller "Det er præcis sådan jeg har det lige nu" eller noget der bare kan bringe et smil frem på læben, da man kan huske de tanker og følelser. Jeg havde dog lidt sværere ved at relatere til denne bog, end jeg havde til den anden, og det er måske fordi jeg aldrig har prøvet at bo helt alene, jeg flyttede direkte ind hos min kæreste. Jeg kan dog godt genkende nogle af tankerne ved at flytte hjemmefra, det at have ansvar for alt, lige fra madlavning til rengøring, samt de ting man egentlig ikke vil have ens forældre opdager man har, og alt den usikkerhed man går igennem som ung, og nyselvstændig i voksenlivet. Derudover var scenerne med studielivet spot on. Så selvom jeg måske ikke kunne relatere til det hele, morede jeg mig meget med bogen, for hvor er StineStregen altså god til at tage lidt pis på det hele, og være lidt selvironisk med sine karaktere. Det er ret forfriskende. 

"Forklædt som voksen" er en rigtig god og sjov bog, som jeg har hygget mig meget med. Den fik mig til at smile og grine flere gange under min læsning. Jeg glæder mig til at se, hvad StineStregen finder på næste gang, for det kan kun blive sjovt. 

Så hvis du, lige som jeg, er til sjove tegneseriestriber eller er glad for StineStregen og hendes humor, så synes jeg du skal kaste dig over hendes bøger.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar