lørdag den 1. januar 2022

"Drages skøre dag" og "Drages jul" af Dav Pilkey

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplarer fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Drages skøre dag" og "Drages jul" (org. titler "Dragon gets by" og "Dragon's merry christmas") af Dav Pilkey, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021 (org. udgivet i 1991, men genudgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Camilla Schierbeck. Begge bøger modtager samme antal stjerner.
★★★★☆

Fra bagsiden af "Drages skøre dag":
Drage har en skør dag. Det sker bare en gang imellem, at alting ligesom vender op og ned. Eller er det måske Drage, den er gal med? Drage ved det ikke, men det gør heller ikke noget, for han har en dejlig dag! 

Fra bagsiden af "Drages jul":
Drage elsker julen. Han skal have et juletræ, han skal ud i sneen, han skal pynte op i huset, og han skal spise lidt slik. Eller måske meget. Og så er der alle gaverne! Drage elsker at købe gaver til sig selv, for så får han lige præcis det, han ønsker sig. 

Herhjemme har vi hygget os rigtig meget med bøgerne om Drage, og de to nye bøger i serien var derfor en glædelig overraskelse og de blev læst med det samme. "Drages skøre dag" og "Drages jul" er nogle rigtig søde og hyggelige bøger, der fik mig til at smile flere gange under min læsning, og bragte begejstring hos mine drenge, især hos Freyr på 2 år. 

Bøgerne handler om den søde og utrolig hjælpsomme drage Drage, der bare gerne vil gøre noget godt for dem omkring ham, men som også kan være ret forvirret. Han har f.eks. en ret skør dag, hvor han for fejet hul i sit jordgulv fordi det er beskidt, han handler så stort ind at det ikke kan være i hans bil, så han må spise alt maden på parkeringspladsen, og så må han købe mere mad. Derudover prøver han at læse et æg i stedet for avisen, sover på planterne og vander sin seng. Dagen er skør, men Drage har det godt, og børnene synes det er sjovt.
Drages jul er også lidt skør, men hold op han er sød og kærlig. Juletræet bliver pyntet udenfor, da han ikke nænner at fælde træet, og så giver han alle sine gaver til nogen der har mere brug for dem end han har. Drage viser virkelig, hvad det er julen handler om af næstekærlighed og hjælpsomhed. 

Historierne om Drage er rigtig søde, gode og humoristiske, og endnu en gang bragte de smil frem hos både mine drenge og jeg. Bøgerne er på knap 70 sider, med en smule tekst på hver side og stor skrift, så de er overskuelige at læse, og så er de delt op i små kapitler. Hver side er fyldt med farver og illustrationer, som er fulde af liv og glæde. Dav Pilkey har selv illustreret bøgerne om den godmodige drage, og det er gjort med hans meget karakteristiske, lidt skæve og barnlige streg, der oser af humor. De er farvestrålende og sjove, og man bliver som læser draget af dem. Freyr var i hvert fald meget optaget af dem. Desuden indeholder hver bog en lille guide til, hvordan man selv kan tegne Drage, samt en inspiration til at lave sin egen historie. 

Serien om Drage er en god, sjov, hyggelig, og sød serie, om en meget omsorgsfuld Drage. De passer perfekt til en hyggelig højtlæsningsstund fra ca. 3 år og op, men bøgerne kan også bruges som selvlæsning fra ca. 7-8 års alderen. Jeg hyggede mig meget med at læse dem, og både mine drenge og jeg var meget optaget af illustrationerne, og hvordan Drage kom igennem sin noget anderledes dag, samt hvordan han holder jul. Jeg glæder mig til at læse meget mere om den søde drage Drage.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar