mandag den 24. januar 2022

Boglige gaver #9 - Jule edition


December og januar er endnu en gang fløjet afsted, og jeg er som altid bagud med mine blogindlæg. Endnu en gang måtte vi lave om på en masse planer pga. pandemien, og så er ting blevet aflyst. Men sådan er det. Jul blev det, og vi havde en rigtig hyggelig juleaften.

Vi holdt jul med min far, hans kæreste og min storesøster, hvilket var rigtig hyggeligt. Vi havde en god dag, med gaver til drengene i løbet af dagen så de ikke gik fuldstændig bananas, et børnesikret og hvalpesikret juletræ uden alt for meget julepynt, lækker mad, julekalender og Disney's Juleshow, og gode gaver til store og små. Njord og Freyr havde været overvældede og spændte det meste af dagen, så da vi havde spist fik de deres gaver som de fik lov til at lege lidt med, og så fik de risalamande, og derefter kom de i seng, hvor de ret hurtigt gik omkuld. Så kunne vi stille og roligt rydde op og spise risalamande, og pakke gaver op.
Jeg fik en masse gode gaver, bl.a. noget tøj, et puslespil, et lyshus, et gavekort til Bog & Ide, og så var jeg også så heldig at få nogle bøger.

Jeg fik "Urtid" og "Den fjerde rytter" begge to historiske fagbøger, som jeg glæder mig virkelig meget til at dykke ned i. Jeg er lidt en historienørd, og de her bøger lød bare så spændende. Især "Den fjerde rytter" har jeg længe ville læse.
Desuden fik jeg "Stadig mig" af Jojo Moyes. Jeg har indtil videre kun læst første bog i serien, den der hedder "Mig før dig", men jeg er spændt og lidt nervøs på at fortsætte med serien, for hold op en slutning i "Mig før dig". If you know you know. 
Jeg fik også en julebog, nemlig "Jul i det lille bageri på strandpomenaden". Jeg har endnu ikke fået læst noget af Jenny Colgan, men jeg er helt vild med forsiderne, og så lyder de også bare så søde, fluffy og hyggelige. Noget man jo har brug for en gang i mellem. Denne bog er dog en anden udgave end dem jeg allerede har, men hold op, hvor er den altså bare smuk. Prøv lige at se de farvede sider! 
For gavekortet endte jeg med at købe de tre Ringenes Herre bøger. De er lige blevet genudgivet i en vanvittig smuk udgave, og dem kunne jeg simpelthen ikke stå for, så de kom altså med hjem. Bøgerne er desuden illustreret af Dronning Margrethe, og de er så fine indvendigt også. Jeg har endnu ikke læst noget af Tolkien, men det er min plan. 

Jeg håber I alle havde en rigtig god jul, og et rigtig godt nytår, og at I fik lige det I havde ønsket jer. Har du fået nogle gode gaver, evt. nogle nye spændende bøger? 😊


"Urtid" af Jeanette Varberg:
Historien om Danmark fra stenalder til vikingetid.
Grave, skatte og ofringer i moser er alt sammen efterladte spor fra dem, som var her før os. De er små brikker i et stort puslespil, som i sidste ende giver os et billede af den ældste historie for den lille plet på jorden, som vi i dag kalder Danmark.
Gennem arkæologi og historie er vi kommet tættere på vores egen urtid – og de seneste årtiers naturvidenskabelige forskning har på mange måder revolutioneret vores viden om fortiden.
Foruden overblikket over vores forhistorie er Urtid også en fortælling om menneskets udvikling og samspil med den natur, vi lever i, og som til alle tider har formet vores måde at være i verden på. I bogen har Jeanette Varberg desuden et vågent øje for kvindernes rolle som andet og mere end dem, der føder børn i skyggen af mændene.

"Den fjerde rytter - 10.000 års epidimihistorie" af Jeanette Varberg og Poul Duedahl:
I "Den fjerde rytter" fortæller Jeanette Varberg og Poul Duedahl om 10.000 års epidemihistorie, som tager os med fra stenalderbøndernes epidemier til nutidens COVID-19.
COVID-19 har rystet den moderne civilisation. Den har efterladt et virvar af kaos og angst, som mange aldrig har oplevet før. Men verdensomspændende epidemier er langt fra et nyt fænomen. Det har fulgt og præget menneskeheden i tusindvis af år, og slået langt flere mennesker ihjel end alverdens krige tilsammen. I "Den fjerde rytter" giver Jeanette Varberg og Poul Duedahl indblik i historiens skræmmende og fascinerende epidemier, som har knækket imperier, dræbt millioner og atter millioner af mennesker, efterladt de overlevende i en tilstand af chok og angst og ændret historiens gang på afgørende vis. Vi følger de største epidemier verden endnu har set fra ældgamle epidemier blandt stenalderbønder til nutidens COVID-19, som på blot tre måneder spredte sig fra én rejehandler i Wuhan til hele verden med mange ofre og alvorlige samfundsøkonomiske konsekvenser.



"Stadig mig" (Mig før dig #3) af Jojo Moyes:
Lou Clark ankommer til New York, klar til at starte et nyt liv og overbevist om, at hun godt kan holde liv i forholdet til kæresten, Sam, hjemme i England. Her bliver hun hos sin nye arbejdsgiver, det superrige Gopnik-par, kastet ud i en tilværelse meget fjernt fra de beskedne kår, hun selv stammer fra.
Leonard Gopnik og hans noget yngre kone Agnes introducerer Lou for byens absolutte overklasse, heriblandt Joshua Ryan, en mand der bringer en fjern hvisken med fra Lous fortid.
For at holde sammen på sine to verdener må Lou holde på en del hemmeligheder – og ikke kun sine egne. Og hun må spørge sig selv: Hvem er Lou Clark? Og hvordan skaber man ro i et hjerte, der er splittet i to?

"Jul i det lille bageri på strandpromenaden" (Det lille bageri på strandpromenaden #3) af Jenny Colgan:
Hjemme hos Polly, Huckle og søpapegøjen Neil forbereder de sig på en stille jul, men på Mount Polbearne går tingene sjældent som planlagt, og Polly må kæmpe det bedste, hun har lært, for at holde sammen på alt det, hun holder af.
Der er blevet pyntet op i de små gader, øboernes familier og venner er samlet om julens traditioner, og Polly bager på livet løs. Hun glæder sig til juleaften, hvor hun kan krybe sammen foran brændeovnen med sin kæreste, Huckle, og et krus varm chokolade.
Men da Pollys bedste veninde, Kerensa, dukker op med en hemmelighed, der truer det liv, Polly og Huckle har bygget op sammen, virker det hele ikke længere så enkelt. Og det bliver endnu mere kompliceret, da en gammel kending fra Pollys fortid pludselig gør indtog i hendes liv igen. Polly står over for store problemer, og selv ikke bagning hjælper på hendes humør. Spørgsmålet er, om hun kan få alting tilbage på sporet, inden det bliver jul?




"Eventyret om Ringen" (Ringenes Herre #1), "De to tårne" (Ringenes Herre #2) og "Kongen vender tilbage" af J.R.R. Tolkien:
Ondskabens fyrste, Sauron, kan gøre sin magt fuldkommen, hvis Ringen kommer i hans besiddelse, men Ringen kan ikke skjules på grund af sine overnaturlige kræfter. Såvel i jord som i vand vil Sauron og hans hjælpere, de sorte ryttere, kunne spore den. Kun en ting kan forhindre, at Sauron kommer i besiddelse af Ringen, nemlig dens tilintetgørelse. Frodo udpeges til at fuldføre den opgave, og med bævrende hjerte begiver han sig afsted for at kaste Ringen på den ild, hvor den blev støbt, i dommedagsbjerget, der ligger midt i Saurons rige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar