søndag den 15. maj 2022

"Camp, kys og kaos" (Det fede liv #1) af Saynab Farah Dahir

*Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal, men alle holdninger er mine egne.*
"Camp, kys og kaos" af Saynab Farah Dahir, af forlaget Gyldendal, udgivet i 2021.
★★★★☆

Fra bagsiden:
"Jeg er tyk. På den der mine-forældre-og-læge-sender-mig-på-Fedecamp-måde."
For 14-årige Sarah er sundhedstilbuddet for tykke børn og unge lig med social død. Men hvad nu hvis campen kan gøre det, den lover? Så vil Lucas måske endelig få øjnene op for hende. Faktisk vil ALLE hendes problemer løse sig, hvis hun bare bliver tynd ... Og det med campen er der vel ingen, der behøver at vide?

Jeg havde hørt rigtig meget godt om denne bog, og jeg må sige, at jeg forstår godt, hvorfor den er så populær. "Camp, kys og kaos" er en rigtig god, sjov og hjertevarm bog, som fik mig til at smile flere gange.

Sarah er en rigtig sød pige, som er ret ked af sit udseende, da hun synes hun er for tyk. Hun kæmper med en indre stemme, der hele tiden slår hende i hovedet. Hun vil gerne tabe sig, da hun er sikker på, at Lucas så vil se hende som andet end bare en ven. For hun er overbevidst om, at han aldrig vil forelske sig i hende, så længe hun er tyk. Hun synes det er pinligt at komme på Sundhedscamp, så hun holder det hemmeligt.
Lucas er lidt blind en gang imellem. Han er egentlig meget sød, og passer på Sarah, men han kan også være ret arrogant, og lidt et fjols.
Og så er der Omar, som er en virkelig herlig, charmerende og sjov fyr. Han er lidt ældre end Sarah, og gik ud af 9. klasse året før. Han er ret populær på TikTok, og han hjælper Sarah med nogle ting. 

"Camp, kys og kaos" er en sød og rørende historie om at føle sig grim, forkert og ensom, men også om at acceptere sig selv og ikke lade andre diktere, hvordan man skal se ud. Det er en historie om selvkærlighed og selvhad, og om at skamme sig over sit udseende pga. samfundets normer og pres. Man skal se ud på en bestemt måde for at være sund, attraktiv og have styr på tingene, men er det nu helt rigtigt? Kan man ikke godt være sund og overvægtigt samtidig? For hvad er sundhed egentlig? og er det vigtigste egentlig ikke at være glad, og glad for den man er? Alt det forsøger bogen at svare på. 

Det er en utrolig vigtig bog, da den tager et emne op som rigtig mange børn, unge og voksne kæmper med, og som ikke er noget man finder omtalt så meget i litteraturen. Vi får et indblik i Sarahs selvbillede, og hvordan hendes indre kritiker hele tiden sidder klar med en ubehagelig og skadende kommentar om hendes udseende. For det er det samfundet har lært os. Men kan man dæmpe den stemme og hvordan? 
Jeg tror rigtig mange børn og unge som kæmper med deres selvværd, vil kunne relatere til Sarah og hendes tanker, og dermed se, at de ikke er alene om at føle sig forkerte. Det hele er så rørende beskrevet, at jeg fik helt ondt i maven over, at man kan tænke så negativt om sig selv og sin krop. Det er desværre normalt, og noget vi lærer at gøre fra vi er små, og jeg gør det selv. Jeg håber denne bog kan hjælpe dens læsere, unge som voksne, tykke som tynde, og få dem til at se, at der er plads til alle lige meget, hvordan man ser ud, og ingen skal diktere, hvilken krop der er rigtig. Alle kroppe er smukke, og vi skal ikke alle være ens. Derudover sætter bogen tanker i gang i forhold til vores sprogbrug, og hvad vi siger højt til hinanden. Hvorfor er fokusset kun på det negative? Vi burde se på det positive, og så huske at sige det højt. Både til os selv, men bestemt også til andre, for hvem kan ikke lide at få et kompliment? Her har Sarah i hvert fald fat i noget. 

Sproget i bogen er holdt let og kapitlerne er ret korte. Bogen kunne for min skyld godt have været længere, men den er overskuelig at komme igennem, og siderne vender nærmest sig selv. Man vil bare se, hvad Sarah finder på næste gang i sit forsøg på at score Lucas. Den passer perfekt til selvlæsning fra ca. 11-12 år og op. 

"Camp, kys og kaos" er en rigtig god, sjov og vigtigt bog, om venskab, kærlighed, og accept af én selv og andre, og at man skal huske at leve i nuet, og ikke sætte sit liv på pause. Jeg hyggede mig meget under min læsning, og jeg fløj igennem den. Jeg glæder mig til at læse videre i serien, og kommer til at anbefale den vidt og bredt. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar