onsdag den 25. maj 2022

"Fint nok" af Kari Stai

*Anmeldereksemplar fra Straarup & Co, men alle holdninger er mine egne.*
"Fint nok" (org. titel "Passe Happy") af Kari Stai, af forlaget Straarup & Co, udgivet i 2022 (org. udgivet i 2021). Læst på dansk (org. sprog norsk), oversat af Mai Odgaard Petersen.
★★★☆☆

Fra bagsiden:
Juri fylder snart tolv år og er usikker på alt. Han prøver at finde ud af sig selv, kærligheden, fodbold og hvor langt man skal stikke tungen ind, når man kysser, før man ikke længere kan få vejret.
For Sofi er så pæn, at Juri netop ikke kan få vejret. Han ville ønske, alt var som før. Gid hans far ikke skulle flytte. Gid hans bedsteven Evy ikke opførte sig så mærkeligt. Hvorfor har han så mange følelser? Jordkloden drejer alt for hurtigt rundt. Hvis bare den gad stå stille. 

"Fint nok" er for mit vedkommende bare en fin nok læseoplevelse. Historien om Juri og alle hans tanker endte ikke med at røre mig på den måde jeg havde håbet på, men "Fint nok" er stadig en god bog, den manglede bare et eller andet. 

Juri er en sød, lidt usikker dreng. Han har svært ved at finde ud af, hvad han føler, men han er måske forelsket i Sofi. Han tænker utrolig meget, hele tiden, og er måske lidt for meget oppe i sit hoved en gang imellem. Nogle gange blev jeg lidt træt af ham og alle hans tanker. Næsten hver sætning føles som en tanke, hvilket jeg personligt synes blev lidt kedeligt i længden, på trods af, at der egentlig sker ret meget i bogen.
Evy er Juris bedsteveninde. Hun skal snart være storesøster, og det er hun lidt bekymret over. Hendes tanker er ikke altid de samme steder som Juris. Evy tænker i hvert fald ikke på kærester og på at kysse.
Abrahamsen holdt jeg meget af. Han er en gammel mand, der bor på et plejehjem i nærheden af, hvor Juri bor. Han ender med at hjælpe Juri på flere forskellige måder. Både med fodbolden, men også med at reflektere over forskellige ting, og på hvad der giver mening her i livet. 
Hugo er den nye dreng, som lige er flyttet til byen fra New York. Han er smart i tøjet, og bliver hurtigt populær blandt pigerne. Men han har vidst også en hemmelighed. 

"Fint nok" handler om at man er god nok som man er, og ikke behøver ændre sig for andre. Du behøver f.eks. ikke købe en læderjakke for at blive lagt mærke til, for måske er det slet ikke dig. Du er god nok som du er. Derudover er det en historie om venskab, kærlighed, familiebånd og skilsmisse, samt overgangen fra barn til teenager og alt hvad der følger. Bogen indeholder desuden LGBTQA+ repræsentation, hvilket bliver gjort på en fin og naturlig måde.
Juris tanker om de forskellige ting og hans syn på livet, giver bogen et små poetisk og filosofisk udtryk. Jeg tror der er mange børn og præteenagers der vil kunne relatere til Juri og hans tanker og bekymringer. Jeg er selv en overtænker, og jeg kan også godt genkende noget i Juri, og måske er det derfor han irriterer mig lidt. 

"Det giver et spjæt i Juri, da vækkeuret siger en kliklyd. 
Kliklyden, som betyder, at klokken passerer tolv.
Aftenen er forbi, ingen følger med.
Netop nu kan zombier og pyromaner tage over, hvis de vil.
Styrter der en meteor ned på jorden, så har de ikke en chance.
Juri kigger stiv som en mumie.
Er det sådan her, de døde har det?"

Sproget i bogen er forholdsvist let, og egner sig godt til selvlæsning fra ca. 11-12 år og op. Den er dog sat op på en lidt anderledes måde, med små afsnit der består af meget korte sætninger og mange linjeskift, hvilket gør det til en lidt speciel læseoplevelse. Jeg kan godt lide illustrationerne, som Kari Stai selv har lavet. De kaotiske illustrationer underbygger Juris tanker og følelser rigtig godt. Kari Stais simple streg, giver alt det kaotiske et fint og sart udtryk, der passer godt til stemningen i bogen. 

"Fint nok" er en fin nok bog, som dog ville lidt for meget til min smag. Jeg kan godt lide bogens slutning, hvor Juri indser at han har rigeligt med tid til at finde ud af alting. Han finder ud af, hvad der giver mening for ham her og nu, og er tilfreds med det. Derudover kom bogen med et twist jeg ikke lige havde set komme, hvilket jeg rigtig godt kunne lide, selvom det for min skyld godt måtte have fyldt lidt mere. Slutningen og illustrationerne er for mit vedkommende med til at trække læseoplevelsen op. Men selvom "Fint nok" ikke lige er mig, kan den sagtens være at du eller dit barn vil synes om den. Vi har jo heldigvis alle forskellig smag. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar