søndag den 7. juni 2015

"The Maze Runner" (The Maze Runner #1) af James Dashner

"The Maze Runner" af James Dashner, fra forlaget Chicken House, udgivet i 2011 (org. udgivet i 2010). 4/5 stjerner.

"The Maze Runner" handler om drengen Thomas, der kommer til et område kaldet Lysningen, det eneste han kan huske er sit navn. Han bliver modtaget af en masse drenge, der har det tilfælles med Thomas, at de heller ikke kan huske noget, fra før de kom ind i Lysningen, der ligger i midten af en kæmpe labyrint. Hver eneste måned ankommer der en ny til Lysningen, og ingen ved, hvorfra eller hvorfor. Det eneste de ved er, at labyrinten er den eneste vej ud, og at de vil gøre alt for at finde løsningen på labyrinten, så de kan komme hjem. Nogle særligt udvalgte drenge, kaldet løbere, løber hver dag ud i labyrinten, for at finde en vej ud. Men da der en dag ankommer en pige til Lysningen, forandres alt, hun har nemlig en besked med, fra dem som placerede dem i labyrinten. 

Da jeg startede på "The Maze Runner", havde jeg egentlig ikke de helt store forventninger. Jeg havde læst om den på saxo, og syntes den lød spændende. Derudover blev den anbefalet til fans af "The Hunger Games", hvilket gjorde mig nysgerrig, da jeg elsker de bøger. "The Maze Runner" skuffede mig heldigvis ikke, og jeg nød at læse den, og havde svært ved at ligge den fra mig. 
På forsiden af "The Maze Runner" står der også '...a must for fans of The Hunger Games', hvilket på sin vis passer meget godt, for hvis du er til den lidt dystopiske fantasy genre, med unge mennesker der kæmper for deres eget liv, samt gør oprør mod systemet, som i "The Hunger Games", så er "The Maze Runner" lige noget for dig. Personligt synes jeg dog ikke, at man kan sammenligne de to serier med hinanden. Desuden er hovedpersonen i "The Maze Runner" en dreng, hvilket jeg synes er et dejligt frisk pust, fra alle de kvindelige hovedroller. Det giver et helt andet perspektiv til historien, end en kvindelig hovedperson ville kunne give "The Maze Runner".  

Hovedpersonen i "The Maze Runner" hedder Thomas, han er en dreng på omkring 16 år. Man ved ikke så meget om ham, da han ikke kan huske noget, fra før han kom til Lysningen. Faktisk får man ikke så meget af vide om de forskellige personer i bogen, hverken Thomas eller de andre, men man kan stadig føle deres smerte, frygt og frustration, over at blive holdt fanget, og ikke vide om man nogensinde vil komme ud.
Jeg kom dog hurtigt til at holde af både Thomas, Chuck, Newt, Alby og Minho, da de alle, med en hvis form for humor, prøver at bevare håbet.

"The Maze Runner" er måske ikke den mest perfekte bog, skrivestilen er ikke den bedste, og jeg er ikke så begejstret for brugen af slang, men den var spændende, mystisk, hæsblæsende og egentlig rigtig god, og jeg kunne næsten ikke ligge den fra mig, da jeg først var startet.

"My memory's fading already, Tom. I won't remember much when I wake up. We can pass the Trials. It has to end. They sent me as a trigger."

Under min læsning følte jeg mig frustreret sammen med Thomas, da man ikke får sine spørgsmål besvaret, ikke engang til slut. Jeg følte mig forvirret over, hvem man kunne stole på, om dem som påstår de er gode, virkelig er gode osv. Jeg var underholdt hele vejen igennem, og var nødt til at læse videre, da jeg var nysgerrig efter, hvorfor drengene var blevet placeret i labyrinten, og om de mon ville finde ud.




4 kommentarer:

  1. Hvor er den blevet fin din blog. Glæder mig til at følge med, og selvfølgelig få læse inspiration ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :) Håber jeg kan inspirere så :)

      Slet
  2. Hej Amalie,

    Kunne du forestille dig at lave videoanmeldelser? Vi er flere, der laver vlogs til bog-vlog.dk. Skriv til mig, hvis du har lyst til at være med!

    De bedste hilsner
    Lærke fra bog-vlog.dk
    bog-vlog@rosinante-co.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg faktisk slet ikke overvejet, men skal da tænke over det :)

      Slet