lørdag den 27. juni 2015

"Legend" (Legend #1) af Marie Lu

"Legend" (org. titel "Legend") af Marie Lu, fra forlaget Carlsen, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2011). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Carlsen. 5/5 stjerner.

"Legend" foregår i det der en gang var den vestlige del af USA, hvor Republikken nu ligger. June er en af republikkens stjernesoldater, og har med sine kun 15 år, en strålende militærkarriere foran sig. Day er opvokset i slummen og er en af republikkens mest eftersøgte kriminelle. Deres verdener ligger langt fra hinanden, men da Junes storebror bliver myrdet, og Day er den hovedmistænkte, sætter June alt ind på at finde ham. Efterhånden som June kommer tættere og tættere på Day, opdager de begge at der måske er andre ting, end hendes brors mord, der binder deres skæbner sammen. Men det er en farlig viden, som Republikken vil gøre alt for ikke bliver opdaget, og de skyr ingen midler for at holde sandheden skjult.

Jeg læste "Legend" på 4 dage, fordi jeg simpelthen ikke kunne ligge den fra mig, den er vildt god og spændende. Jeg kendte ikke rigtig noget til den inden jeg begyndte på den, og jeg har måske været lidt skeptisk overfor den inden jeg startede, lidt i frygt for, om det nu var endnu en bog der prøvede at være en slags "Hunger games". Men det var det heldigvis ikke. Den er noget helt andet, det er dog stadig en dystopisk fantasy bog, men den bliver sin egen, hvilket jeg godt kunne lide. 

Day og June kom jeg til at holde rigtig meget af. June er den seje pige, der hader at følge ordre, som nogle gange bryder reglerne, og som sagtens kan klare sig selv. Day er den små arrogante gadedreng og sabotør, der helst arbejder alene, men som forstår at charmere sig ind på pigerne. 

June prøver hele bogen igennem at søge retfærdighed over sin bror, samtidig med at hun kæmper med spørgsmålet om, hvem hun egentlig kan stole på, mens Day prøver at beskytte sin familie og overbevise June om, at Republikken skjuler noget for befolkningen. 
   
"Enten tror Pigen virkelig på deres løgne, eller også gør hun nar."

I "Legend" skifter kapitlerne mellem June og Days perspektiv, så man ser hele historien fra begges side. Dette kunne jeg godt lide, da det giver lidt mere til historien, men også til karakterende, da man får lov til at høre, hvad de tænker om det der sker og hinanden.

Jeg elskede "Legend", og jeg tør næsten godt sige, at det nok er den bedste bog, i denne genre, jeg har læst siden "Hunger games". Jeg glæder mig meget til at læse "Prodigy", der er nummer 2 i serien.

"Legend" er en bog fyldt med action, hvor der sker noget hele tiden, der er ikke nogle steder der føltes langtrukken, hvilket også gjorde, at den blev rigtig svær at ligge fra sig, da der hele tiden sker noget nyt og spændende. Jeg blev simpelthen nødt til at finde ud af, hvad der ville ske med June, Day og hans familie. Udover at være actionspækket, så er den også sjov og sød, og der er selvfølgelig også lidt kærlighed med i den. Alt i alt det en god bog skal indeholde, ifølge min mening. "Legend" er virkelig værd at læse.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar