onsdag den 8. juli 2015

"Prodigy - Den udvalgte" (Legend #2) af Marie Lu

"Prodigy - Den udvalgte" (org. titel "Prodigy") af Marie Lu, fra forlaget Carlsen, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Carlsen. 
4/5 stjerner

"Prodigy" begynder der, hvor "Legend" slutter. June og Day er undsluppet Republikkens magt over Los Angeles, og er flygtet til Vegas, og der sker det utænkelige: Elector Primo dør, og han søn, Anden, skal overtage hans position som Elector. Mens Republikken er tæt på kaos, slutter June og Day sig til Patrioternes oprørsgruppe, der vil hjælpe dem med at finde Days lillebror, Eden, og derefter føre dem til Kolonierne. De har bare den ene betingelse, at Day og June skal myrde den nye Elector. Dette vil give en mulighed for at ændre nationen, så de indvilliger i planen. Det går dog hurtigt op for June, at den nye Elector overhovedet ikke minder om sin far, men derimod er mere sympatisk, og hendes samvittighed plages. For hvad nu hvis Anden betyder nye muligheder og et ændret styre? Men som led i planen er June og Day blevet adskilt. Så hvordan skal June kunne videregive sin tvivl til Day?

Jeg åd som sagt "Legend" råt, og var derfor spændt på, om "Prodigy" ville kunne holde tempoet og spændingen. Det kunne den heldigvis godt, og den er virkelig god og spændende.

I "Prodigy" kommer der lidt mere kærligheds drama ind i historien. Ikke blot et trekantsdrama, men et firkantsdrama, eller hvad man nu skal kalde det. For udover Day og June, og June og Anden, finder man også ud af, at Tess, Days veninde fra gaden, har følelser for ham. Dette gør karakterende meget forvirrede over deres følelser, og det er sjovt at følge deres tanker, da Day indser at Tess faktisk er en pige, og en smuk én, men at han nok er mere tiltrukket at June. June derimod er smigret over, at Anden har følelser for hende, men hun længes efter Day. Alt dette skaber en masse jalousi blandt karakterende. Jeg har dog selv et favorit par som jeg hepper på. Men jeg kunne godt lide, at det ikke bare var et klassisk trekantsdrama der prægede historien. 

Heldigvis stjal al denne drama ikke alt fokus fra historien. June forsøger stadig at finde ud af, hvem hun kan stole på, og regne ud, hvordan hun skal opfylde sin brors ønske om, at ændre på Republikken indefra, og hvad der er rigtig og forkert, samtidig med at hun forsøger, at få Day til at stole på hende igen. Day forsøger at finde sin lillebror og redde hans liv, samt at styre sit had mod Republikken. 

"Kan du huske, at jeg stolede på dig, selv om alt, hvad jeg nogensinde var blevet fortalt, sagde mig, at du var min fjende? Jeg lod tvivlen komme dig til gode, og jeg ofrede alt det for det, jeg troede på."

Ligesom i "Lengend" skifter kapitlerne i "Prodigy" mellem June og Days synspunkt, hvilket jeg synes fungerer rigtig godt, især fordi de nu er to forskellige steder i Republikken, og derfor oplever forskellige ting. Derudover kan jeg godt lide, at når det er Day som fortæller så er skriften blå, og hos June er skriften den klassiske sorte. 

Jeg elskede "Prodigy", og glæder mig helt vildt meget til, at nummer 3 i serien udkommer, i enten september eller oktober. Men nej, hvor jeg synes det er lang tid at vente i, da slutningen virkelig gør én sulten efter mere.

"Prodigy" er en bog fyldt med action, kærlighed og venskab. Den er virkelig god, og der sker noget hele tiden, så man bliver nødt til at læse videre, for at finde ud af, hvad der sker med karakterende, og hvordan de skal klare det. Den er virkelig værd at læse, og svær at ligge fra sig, når man først er gået i gang. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar