onsdag den 22. juli 2015

"Udvælgelsen" (The Selection #1) af Kiera Cass

"Udvælgelsen" (org. titel "The Selection") af Kiera Cass, fra forlaget Tellerup, udgivet i 2014 (org. udgivet i 2012). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 4/5 stjerner.

"Udvælgelsen" handler om pigen America, der tilhører en af de lavere kaster i nationen Illéas klasseopdelte samfund, hvor hendes familie lever på sultegrænsen. Hun burde derfor være lykkelig, da hun inviteres til at deltage i Udvælgelsen, hvor landets kronprins, for åbent kamera, skal vælge sin kommende brud, blandt de tilfældigt udtrukne piger. Hendes mor er himmelhenrykt, da dette kan betyde at familien vil rykke op i kastesystemet, og ikke behøve at sulte længere. America derimod har andre planer for sit liv, og det er bestemt ikke nogle nem beslutning, da hun i det skjulte allerede har en kæreste. Familiens økonomi tvinger hende dog til at deltage i lodtrækningen, og snart befinder hun sig i paladset omgivet af 34 andre piger, der alle kæmper om prinsens gunst. Intriger viser sig imidlertid at være et mindre problem, da landets oprørsstyrker også ser muligheder i Udvælgelsen.

Jeg må indrømme, at da jeg første gang så denne bog var jeg en smule skeptisk, den så alt for prinsesse agtig ud for mig, og lignede ikke noget, som jeg vil kunne lide. Men så begyndte den at dukke op på rigtig mange bog-blogs, og jeg blev faktisk ret nysgerrig, og nu hvor jeg har læst den, må jeg trække min fordom tilbage og indrømme at jeg tog fejl, for jeg ELSKEDE den simpelthen!

"Udvælgelsen" har stort set det hele, den har kærlighed, forbudt kærlighed, intriger (hvilket jeg holder meget af), venskab, klasseskel og flotte kjoler, jeg håber dog at der kommer lidt mere action i de andre bøger. Derudover har den en temperamentfuld og viljestærk hovedperson.

Jeg holdt meget af America og prins Maxon. America er en pige der gerne selv vil bestemme, og hun siger sin mening, også selvom det ikke altid er lige klogt, i forhold til kongefamilien. Maxon er en sød fyr, som ikke har så meget forstand på piger, så det er meget sjovt, at se hvordan han håndterer at være sammen med 35 piger. Desuden holdt jeg virkelig meget af hans og Americas venskab, de er så søde og sjove, og jeg kunne ikke lade hver med at grine lidt over dem engang imellem.
Derudover holdt jeg også meget af Americas far, som mindede mig lidt om Mr. Bennet, fra "Stolthed og fordom", han ønsker blot det bedste for sine børn.

"Udvælgelsen" minder mig om en blanding af programmet "The Bachelor" og en slags "Cinderella story", blandet med nogle oprørsgrupper, der angriber engang imellem. Det er i hvert fald en meget underholdene blanding.

"Noget slog mig. Der var ikke den mindste tegn på sarkasme i hans stemme. Det der ikke var meget mere end et underholdningsshow for mig, var hans eneste chance for at blive lykkelig. Han kunne ikke forsøge sig med endnu et hold piger. Eller måske kunne han, men hvor pinligt ville det ikke være? Han var så desperat, så fuld af håb, og min modvilje mod ham svandt. En smule."

Jeg slugte denne bog råt, da den var svær at ligge fra sig. Den er ikke vildt actionspækket, men det gør faktisk ikke så meget, da man får en del baggrundsviden, og rigtig ser forholdene, personerne imellem. Dog håber jeg der kommer lidt mere om oprørsgrupperne, i de andre bøger. Man bliver nemlig nysgerrig efter, at finde ud af, hvorfor de ønsker et oprør imod kongehuset, og hvorfor der ikke findes nogle historiebøger i landet. Den ligger op til meget mere spænding i de efterfølgende bøger. Jeg glæder mig rigtig meget til, at forsætte med at læse om America, Maxon, hendes hemmelig kæreste og de tilbageværende piger.

"Det fik mig til at tænke på, hvor forskellig vores viden var, og hvordan nogle var nødt til at gætte sandheden. Hvorfor fik vi ikke nogen historiebøger?

"Udvælgelsen" er en bog om venskab, kærlighed, rivalisering, et samfund bygget på forbud og klasseskel, og det at turde vælge, hvad der er rigtigt for én selv. Jeg holdt meget af den, og kunne ikke stoppe med at læse. Den er super!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar