mandag den 9. maj 2016

"Rød Opstand" (Red Rising #1) af Pierce Brown


"Rød Opstand" (org. titel "Red Rising") af Pierce Brown, af forlaget Gyldendal, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2014). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Bogen er modtaget som gave fra Gyldendal til Bogbloggertræffet 2015, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Rød Opstand" handler om drengen Darrow der arbejder i Mars' miner. Jorden er død, og Jordens befolkning forsøger nu at gøre Mars beboelig. Darrow er minearbejder og Rød - den laveste kaste i et samfund, hvor befolkningen er delt op i farver. Ligesom de andre minearbejdere har Darrow aldrig set himlen. De arbejder hver eneste dag dybt nede i Mars' undergrund for at skaffe det grundstof, som skal gøre overfladen beboelig for mennesker. Men en dag går det op for Darrow, at det hele er en løgn. På Mars' overflade har de Gyldne i århundreder nydt livet, mens de har holdt de Røde som slaver i undergrunden. Det får Darrow til at slutte sig til en gruppe af oprørere, hvor han får til opgave at blive til en Gylden og infiltrere deres militær skole, med den hensigt at ødelægge sine undertrykkere indefra. Men militær skolen er en slagmark og Darrow er ikke den eneste med en agenda. 

Jeg havde udskudt at læse denne bog i et godt stykke tid, da jeg var lidt nervøs for, om den kunne leve op til den hype der er omkring den. Det kunne den heldigvis godt, og jeg er rigtig glad for, at jeg endelig har fået læst den, for den er rigtig god og spændende. 

Darrow er en karakter jeg holdt rigtig meget af, han er ikke så handlekraftig til at starte med, og selvom han synes nogle ting ikke er fair, gider han ikke brokke sig over det, da det ikke er værd at blive straffet over. Men da der sker noget forfærdeligt ændres hans liv, og han må nu tage stilling til, hvad han vil med sit liv. Da han senere kommer ind på de Gyldnes skole bliver han virkelig badass, og lader ikke nogle pisse på sig, der er ikke nogle der skal bestemme over ham, hvilket jeg godt kunne lide. Til tider er han dog også lidt en nar, og opfører sig ikke altid lige menneskeligt. 
Mustang kunne jeg også virkelig godt lide, hun er en super sej og viljestærk pige, som ikke vil lade nogle dumme drenge bestemme over hende. Derudover kan jeg virkelig godt lide den måde Darrow og hende snakker til hinanden på. 

"Jeg er Manden med leen. Jeg er markens Mejer, og døden er min skygge."

"Rød Opstand" foregår på Mars, da jorden er blevet ubeboelig, hvilket jeg synes er ret fedt, da stort set alle dystopiske bøger stadig foregår på jorden, og jeg synes derfor at det var et friskt pust. Men jeg synes godt at han kunne have gjort mere ud af, at det var på Mars den foregår, for nogle steder er der skove, og det synes jeg bare var lidt mærkeligt. Men det kan selvfølgelig være noget skolen har fået lavet til det spil de spiller, men synes ikke det bliver forklaret ordentligt. 

Derudover kunne jeg godt lide, at meget af bogens start foregår under jorden hos de Røde. På den måde får man nemlig lidt mere baggrundsviden for historien og Darrows karakter.

Pierce Brown skriver virkelig godt, og han forstår virkelig at få draget læseren ind i historien, og jeg er dybt imponeret over, at dette er hans debut roman. Bogen er delt op i tre dele, og når en ny del starter er der placeret et lille citat, som Pierce Brown selv har fundet på, og som relaterer til historien, hvilket jeg synes er en fin og god detalje.

"Det siges, at menneskeheden altid har været trælle. Frihed gør os til slaver af begær og grådighed. Da de tog friheden fra os, gav de mig et liv med drømme."

"Rød Opstand" er en virkelig god, aktionfyldt og spændende bog, den er ikke banebrydende indenfor sin genre, men den er stadig rigtig god. Den er ret svær at ligge fra sig, og man må bare læse videre, for at finde ud af, hvad der vil ske med Darrow og hans venner. Det er en historie hvor der sker rigtig meget, og man har ikke altid styr på, hvem man kan stole på. Desuden er slutningen virkelig spændende og giver historien et fedt twist, og jeg kan næsten ikke vente med at læse den næste i serien.

"Rød Opstand" er en bog fyldt med krig, oprør, aktion, venskab og rivaler, og selvfølgelig en smule kærlighed. 

Har du læst "Rød Opstand"? hvad synes du om den? :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar