søndag den 9. oktober 2016

"Livets Bog" (All Souls Trilogy #3) af Deborah Harkness

"Livets Bog" (org. titel "The Book of Life") af Deborah Harkness, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2014). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra forlaget Lindhardt og Ringhof, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Livets Bog" starter hvor "Nattens Skygge" sluttede. Efter at have rejst tilbage i tiden for at søge svar på manuskriptet Ashmole 782's hemmeligheder er Diana og Matthew tilbage i nutiden, hvor de må stå ansigt til ansigt med nye udfordringer og gamle fjender. Da den største trussel mod deres fælles fremtid bliver afsløret, haster det med at finde de manglende sider i Ashmole 782. Jagten fører dem fra bjergene i Auvergne til paladserne i Venedig, før sandheden endelig kommer frem.

Hvis der er en bog jeg har glædet mig rigtig meget til at læse, så er det "Livets Bog". Jeg havde ventet på den i to år, så da jeg så at den endelig ville blive udgivet på dansk, blev jeg bare så glad og klappede i mine små hænder. Og hold nu op, "Livets Bog" var helt klart ventetiden værd!

I modsætning til de to andre bøger, så er "Livets Bog" fyldt med action og spændning fra start til slut, og jeg synes faktisk at denne bog er den bedste i serien. Det tog dog lidt tid for mig at finde rundt i persongalleriet, da det er et stykke tid siden jeg læste de andre bøger, men det kom heldigvis hen af vejen.

"Afvis mig ikke, fordi jeg er mørk og skyggeagtig."

Jeg havde virkelig savnet personerne i disse bøger, og det var skønt endnu en gang at følge dem. Diana er en karakter jeg holder meget af, og i denne bog er hun blevet meget mere selvsikker, og har accepteret sine heksekræfter. Hun er handlekraftig og stædig, men hun hører for det meste alligevel efter, hvad folk siger hun skal gøre, især hvis hun kan se fornuften i det.
Matthew er stadig meget overbeskyttende overfor Diana og de babyer de venter sig, men han er nu også meget sød. Desuden kæmper han stadig med sin fortid og sine indre dæmoner.

"Ifølge min bedstemors folk, bor der to ulve inde i alle væsener: en ond og en god. De bruger al deres tid på at forsøge at udslette hinanden."

I "Livets Bog" kommer der mere frem om Matthews blodgalskab, hvilket jeg synes var rigtig interessant, da det ikke er noget, der er blevet uddybet så meget i de andre bøger. Desuden var det rigtig spændende at følge deres kamp om at finde Ashmole 782, inden den havner i de forkerte hænder, da uret tikker og gamle fjender fra alle arter ligger på lur.

Kapitlerne bliver fortalt fra Dianas synsvinkel, men en gang imellem kom der et kapitel, hvor det er en altvidende fortæller. Dette synes jeg fungerede rigtig godt, da jeg synes det er fedt at følge personernes tanker og følelser omkring, hvad der sker, mens de kapitler hvor der ikke er en konkret fortæller, var med til at uddybe historien. Jeg savnede dog nogle kapitler fra Matthews perspektiv, for jeg tror det kunne have været spændende, at få et indblik i hans tanker, da det er med til at give lidt mere til karakterende og til historien. 

Jeg slugte "Livets Bog" råt, og da jeg først var kommet ind i historien igen, kunne jeg slet ikke ligge den fra mig. Den er virkelig spændende, og der sker hele tiden noget, da der hele tiden kommer nye informationer til. Den er rigtig god og man keder sig aldrig.

Deborah Harkness har gjort det igen, og "Livets Bog" er en skøn afslutning, på en fantastisk serie. Så hvis du er vild med hekse, vampyrer, dæmoner, magi og mystik, så burde du kaste dig over denne serie, som vil tage dig med på en rejse gennem tiden. 

Har du læst All Souls Trilogien?



2 kommentarer:

  1. Uh jeg glæder mig ;-) til at læse den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå, for den er også bare rigtig god :) Håber du kan lide den :)

      Slet