tirsdag den 11. oktober 2016

"Sandsnogens Bid" (Krøniken om Morika #1) af Sidsel Sander Mittet

"Sandsnogens Bid" af Sidsel Sander Mittet, af forlaget Facet, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Facet, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Sandsnogens Bid" foregår sekshundrede år før Eshri, Korau og deres venner atter forener Morikas to folkeslag, i den tid, hvor nationens historie bliver skabt, har hilaerne endnu magten. I den ene ende af landet kæmper den unge kriger Aaton for at finde sin plads i hilaernes hieraki. I den anden ende forsøger den sekstenårige morikaner Itua at komme overens med de forventninger, hendes familie stiller til hende. På trods af Aatons og Ituas forskellige kulturer, historie, liv og drømme, flettes deres skæbne sammen i dét, der både skal blive til Morikas største myte og dybeste tragedie.

Da jeg så at Sidsel Sander Mittet ville udkomme med en ny serie om Morika, var jeg ikke et sekund i tvivl om, at den skulle jeg bare læse. Jeg har faktisk ikke fået læst den anden serie om Morika hun har skrevet, men jeg havde hørt så meget godt om de bøger, at jeg var blevet nysgerrig. Mittet skriver virkelig fantastisk, og "Sandsnogens Bid" er virkelig god og spændende læsning!

Itua er en karakter jeg holdt meget af at følge, hun er morikaner og kommer fra en god slægt. Hun er ikke helt begejstret for de planer hendes far har lagt for hendes liv, da hun selv havde andre planer, men hun ved at det er hendes pligt, at opfylde hans ønsker. Hun er meget stædig og viljestærk, men hun udvikler sig dog igennem bogen, og bliver en meget mere handlekraftig kvinde, hvilket var godt at se.
Aaton holdt jeg også meget af, han er hila, og stammer fra to forskellige slægter, hans mor er fra stenløven og hans far er fra solbien. Han er blevet drillet hele sit liv på grund af hans fars slægt, og bliver også diskrimineret af sin leder på grund af den, da det ikke er en velset slægt når man er kriger. Han er meget stædig og handlekraftig, og han opdager hurtigt at han har specielle kræfter. 
Derudover var jeg vild med Itua og Aatons forhold, da de til at starte med ikke kan udstå hinanden, men hurtigt udvikler det sig dog til begær, hvilket var meget underholdende at læse. 

"Den eneste forskel på drøm og mareridt er de minder, der bliver hos dig når du vågner."

"Sandsnogens Bid" foregår i et univers skabt af forfatteren selv. Denne verden er virkelig godt beskrevet, og kortet i bogen, gør at man kan se, hvor de forskellige byer ligger i forhold til hinanden, hvilket jeg synes er rigtig fedt, da kort i bøger er med til at give en mere detaljeret beskrivelse af den verden historien foregår i.

Forfatteren tager temaer som race og fordomsfuldhed op, da morikanerne og hilaerne hader hinanden, og hver især synes den anden race er mindre værd end dem selv. Derudover er hilaernes hud grøn, og der kommer derfor også meget op, i forhold til det at se anderledes ud og acceptere hinanden, for så forskellige er vi jo egentlig ikke. Jeg synes det fungerede rigtig godt, da det er emner som er meget aktuelle, og det var spændende at læse om. 

"Sandsnogens Bid" er skrevet sådan at kapitlerne skifter mellem Itua og Aatons perspektiv. Dette kunne jeg rigtig godt lide, da jeg føler det er med til at give mere dybde til historien, da der kommer to vinkler på den, men det giver også mere til karakterende, da man hører deres tanker om begivenhederne og om hinanden, hvilket er ret sjovt. Desuden er kapitlerne ikke så lange, og historien er virkelig velskrevet, hvilket giver et rigtig godt læseflow, hvor man bare må læse videre. 

"Sandsnogens Bid" fangede mig fra start til slut. Den er virkelig god og spændende, fyldt med action, politiske intriger og kærlighed. Den er meget svær at ligge fra sig, og før man ved af det har man vendt sidste side. Jeg synes denne bog er så skøn, og jeg kan næsten ikke vente til den næste bog i serien udkommer, så måske jeg skulle kaste mig over den anden serie om Morika, mens jeg venter. 

Har du læst "Sandsnogens Bid"? eller har du læst den anden Morika serie? Hvad synes du? 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar