mandag den 23. april 2018

"Fordelen ved hemmelige forelskelser" af Becky Albertalli

"Fordelen ved hemmelige forelskelser" (org. titel "The Upside of Unrequited") af Becky Albertalli, af forlaget CarlsenPuls, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2017). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Fordelen ved hemmelige forelskelser" handler om 17-årige Molly, hvis tvillingesøster beslutter, at Molly skal kvinde sig op og kysse sit næste crush. Molly ved alt om at være hemmeligt forelsket. Hun har prøvet det 26 gange. For selvom hendes søster Cassie siger, at hun skal kaste sig ud i det, tør Molly ikke risikere at blive afvist. Hun er forsigtig. For det skal tykke piger altid være. Men så dukker Will op. Han er sjov, flirtende og muligt kæreste-materiale. Og med ham kan Molly måske få sit første kys. Men der er også Reid, Mollys nye kollega. Ham kan hun da umuligt falde for. Vel?

Jeg har lige siden denne bog udkom på engelsk vidst, at jeg skulle læse den, da den lød virkelig sød og sjov. Nu er den læst og mine alle mine forventninger, og mere til, er blevet indløst. "Fordelen ved hemmelige forelskelser" er super skøn og sjov, og klart en af de bedste YA bøger jeg har læst i meget lang tid!

Molly er en virkelig sød pige der, lige som så mange andre teenagere, er usikker på sig selv og sit udseende. Hun har haft 26 crushes og er tæt på crush nr. 27, men hun er bange for at blive såret, og tør ikke finde ud af, om de også kan lide hende. Hun er en god ven, der prøver at støtte sine venner, selvom hun godt kan blive misundelig på dem. Hun er utrolig nem at relatere til, og jeg kunne se meget af mig selv som teenager i hende, lige fra hendes facebook stalking til generthed og de små fjollede crushes som opstår ud af ingenting.
Cassie er Mollys tvillingesøster. Hun er homoseksuel, og har kysset med en del. Hun prøver at hjælpe Molly, det går dog bare ikke helt efter planen. Hun er meget udadvendt, og ikke bange for at sige sin mening. Hun kan dog også blive usikker og genert, men hun tør stadige tage chancer.
Will er en virkelig charmerende, chill hipster-type. Han er venlig og snaksaglig, og virker interesseret i Molly, hvilket forvirrer hende virkelig meget.
Reid er Mollys nye kollega, han er en sød nørd, der går med meget hvide sneakers og nørdede t-shirts, og som har en forkærlighed for chokolade påskeæg. Jeg elsker Reid og Mollys samtaler, da de er super søde og sjove, og så er de to bare så afslappede omkring hinanden.

"Jeg blev stort set født med evnen til sådan lidt tilfældigt at stalke folk på de sociale medier."

"Fordelen ved hemmelige forelskelser" handler om meget mere end kærlighed og hemmelige forelskelser. Den handler lige så meget om venskaber, søskende forhold, homoseksualitet, og generelt bare det at acceptere sig selv, både i forhold til ens seksualitet, men også i forhold til ens udseende. Dette kunne jeg virkelig godt lide, da det gav lidt mere dybde til historien, end bare den klassiske kærlighedshistorie. 

Sproget i bogen er let læseligt, og er fortalt fra Mollys perspektiv. Den er fyldt med humor, og sammen med den gode historie, og de søde og sjove anekdoter om Mollys crushes, bliver der skabt et godt flow, hvor siderne nærmest vender sig selv. Jeg endte med at sluge den råt!


"Men der sker bare det her forfærdelige, når en fyr tror, man er vild med ham. Det føles, som om han er fuldt påklædt, mens man selv står nøgen for øjnene af ham. Det føles, som om ens hjerte pludselig eksisterer uden for ens krop, og hvis han får lyst, kan han bare række hånden frem og knuse det."

"Fordelen ved hemmelige forelskelser" er en virkelig skøn, hjertevarmende og underholdende bog, og jeg tog mig selv i at grine højt flere gange. Becky Albertalli skriver virkelig godt og levende, på en sådan måde at man konstant sidder med et smil på læben. Slutningen var dog ret forudsigelig, men det gjorde ikke spor, da den bare var så hyggelig og relater bar, og lige præcis det jeg havde brug for.
Dette er bestemt ikke det sidste jeg læser fra Becky Albertallis hånd. 

Bogen udkommer d. 24. april.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar