onsdag den 18. april 2018

"Søvnløs - 5 gys" af Nick Clausen

"Søvnløs - 5 gys" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2018. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

Advarsel! I denne bog finder du fem gysende historier. Disse historier er ikke for folk som lider af dårlige nerver, svag mave eller nervøse trækninger. De er heller ikke for folk som er bange for mørke rum, uhyrer under sengen eller uforklarlige lyde. Og de egner sig slet ikke til kyllinger, kujoner eller bangebukse. Læs kun denne bog, hvis du kan overholde dette, og hvis du ikke er bange for at ligge … SØVNLØS.

Jeg har efterhånden læst en del af Nick Clausens gysernoveller, men hvor jeg på det sidste har manglet lidt uhygge i hans noveller, så mangler denne samling bestemt ikke gys. De fleste af historierne fik nemlig hårene på armene til at rejse sig!

Da bogen består af fem noveller, vil jeg ikke gå i dybden med de forskellige historier, da jeg ikke ønsker at spoile noget, men meget hellere vil snakke om bogen som helhed.

Alle novellerne er på omkring 30 sider, hvilket fungerer rigtig godt. Nick Clausen er en super dygtig forfatter, der på få sider, formår at bygge en klam og uhyggelig stemning op, som holder læseren fanget fra start til slut. Desuden er han god til at få alle de små detaljer med, sådan at man ikke mangler noget på trods af det korte sideantal. Der var dog flere af historierne som jeg ville ønske havde været længere. Dette var "Fugleskræmslet", "Hypnotisøren" og "Under isen". De var nemlig så tilpas creepy, at jeg fik kuldegysninger, og en prikkende fornemmelse på ryggen, som om nogen holdt øje med mig. De kunne sagtens have været lidt længere, eller faktisk været selvstændige romaner. Historien "Hypnotisøren" tror jeg i hvert fald kunne være en fed og uhyggelig roman, men nok mest for voksne, den er nemlig ret skræmmende og tankevækkende, især hvis man har børn. 

"Søvnløs - 5 gys" har et lix-tal på 19, og har et nemt og flydende sprog, der sammen med historiernes mystik og spænding, giver et rigtig godt flow. Den bliver anbefalet som læs selv fra 12 år, men er bestemt ikke for sarte sjæle. 

"Søvnløs - 5 gys" er en rigtig god, spændende, tankevækkende og skræmmende samling af gysernoveller. Alle novellerne var virkelig spændende, og den stemning der var blevet opbygget gjorde, at jeg først lagde den fra mig, da jeg havde vendt sidste side. Jeg er en ret paranoid person, og jeg vil derfor give bogens bagsidetekst ret, læs ikke denne bog hvis du er bange for mørke og mystiske lyde, for den skal nok give en flossede nerver. Men er du derimod mere modig, så kan den klart anbefales. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar