torsdag den 31. maj 2018

"Maskefald" (Spirit Animals: Totemdyrenes fald #3) af Varian Johnson

"Maskefald" (org. titel "The return") af Varian Johnson, af forlaget Alvilda, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2016). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Bogen er modtaget som gave fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Maskefald" forsætter hvor "Jorden brænder" sluttede. Splittet mellem to verdner udkæmper de fire unge helte, Conor, Abeke, Meilin og Rollan, en kamp mod en ældgammel mørk og ond kraft. Ondskaben truer Erdas' eksistens, og selv det hellige bånd mellem mennesker og dyr er i fare for a blive tilintetgjort. De fire venner står over for en kraft, der kan slavebinde alle, og som kan stjæle totemdyr fra deres retmæssige partnere. En efter en bukker de fire allierede inder for mørket, og de må nu sætte deres lid til, at deres totemdyr kan lyse op for dem og vise vejen frem. Men et af disse lys er ved at gå ud. Inden rejsen er slut, vil et af de fire legendariske totemdyr være gået til grunde. 

Jeg blev så glad, da jeg modtog denne bog. Jeg har nemlig ventet på den, for hold nu op de her bøger ender på nogle irriterende cliffhangers. I "Maskefald" fortsætter spændingen, og jeg var grebet fra start til slut. Det her er altså en god serie!

Abeke og hendes totemdyr Uraza holder jeg utrolig meget af. De har et rigtig godt samarbejde, og de stoler fuldt ud på hinanden. Abeke er meget loyal overfor sine venner, men også overfor den mission hun og Rollan er blevet sendt på.
Meilin irriterer mig stadig, hun nægter at stole på folk, selvom hun nogle gange bliver tvunget til det, pga. situationerne. Hun er dog blevet en lille smule bedre til at anerkende sine fejl.
Tasha kunne jeg også rigtig godt lide. Hun er lidt usikker i starten, da hele denne verden med totemdyr og kamp er helt ny for hende, men hun er stædig og insisterer på at blive involveret.
Jeg savnede dog at høre mere til Rødkåberne, som man hørte lidt til i "Jorden brænder".

Vi følger stadig de fire børn på deres missioner. Conor og Meilin er stadig fanget under jorden, sammen med Takoda og hans totemdyr, Kovo. De kæmper for overlevelse, og for at komme hen til Evigtræet og bekæmpe Wyrmen. Abeke og Rollan er rejst til et nyt land, i selskab med Tasha, hvor de skal finde en dreng som har påkaldt et totemdyr. De skal føre ham i sikkerhed inden Zerif kommer og stjæler hans totemdyr. Jeg synes det er spændende at lære nogle forskellige områder af Erdas at kende, om det så er under jorden, til vands eller i forskellige byer.

"Hellere dø som helt end leve som kujon."

I "Maskefald" skifter kapitlerne, ligesom i de forrige, mellem Abeke og Rollans mission, og Meilin og Conors mission. Jeg kan rigtig godt lide når bøger er bygget sådan op, da man på den måde ikke går glip af noget. Man får alle deres oplevelser med, og det er rigtig fedt når nu de er ude på to forskellige missioner, da man så kan kæde de forskellige begivenheder sammen til sidst. Desuden er der også et enkelt kapitel fra Zerifs synspunkt, hvilket var super fedt!

"Maskefald" er en rigtig god og spændende bog, der holder sin læser fast og er svær at ligge fra sig. Man vender side efter side, da der sker en masse hele vejen igennem, og da de fleste kapitler slutter på cliffhangers, ja så bliver man jo lige nødt til at snuppe et kapitel mere, og så er bogen lige pludselig slut. Spændingen stiger, og efter denne slutning vil jeg bare gerne have fingrene i den næste bog i serien!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar