tirsdag den 29. maj 2018

"mælk og honning" af Rupi Kaur

"mælk og honning" (org. titel "milk and honey") af Rupi Kaur, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2018 (org. udgivet 2014). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"mælk og honning" er en samling digte og tekster, illustreret af Rupi Kaur selv, der handler om vold, overgreb, tab, kærlighed og kvindelighed. "mælk og honning" tager læseren med på en rejse ind i livets mest sorgfulde, stærke og kærlige øjeblikke. Rupi Kaur formidler følelser og erfaringer fra et kvindeliv, der er nemt at relatere til. Med sin enkle stil har hun formået at påvirke millioner af læsere. 

For et års tids siden læste jeg nogle enkelte digte fra "milk and honey" på instagram, og jeg blev ret rørt af dem, og jeg vidste, at det var en digtsamling jeg gerne ville læse, selvom jeg egentlig ikke er til digte. Så da jeg så den udkom på dansk, blev jeg bare så glad. Nu er den læst, og den er rigtig god, rørende, hjerteskærende og hjertevarmende!

"mælk og honning" er en rørende og tankevækkende samling digte og tekster. Den rummer meget stærke og kraftfulde tekster, som rørte mange ting inden i mig, både de gode og negative følelser. En del af digtene og teksterne forargede mig, ikke fordi de som sådan var provokerende, men fordi de beskrev ting som ingen burde udsættes for, og som faktisk gav mig ret ondt i maven. Og så var der en del digte og tekster, som jeg kunne nikke genkendende til, i forhold til forelskelser, kærlighed, troen på sig selv og hvordan man kommer videre.

"Du er godt nok ikke min første kærlighed
men du var den kærlighed der gjorde 
alle andre kærligheder
ligegyldige"

Illustrationerne er super fine, med en enkel streg, der understreger de fine beskrivelser og metaforer. De gav lidt ekstra til teksterne, som jeg rigtig godt kunne lide.

"mælk og honning" er inddelt i fire dele, der hver især har et specifikt emne, som fortæller om forskellige oplevelser og følelser. De fire dele indeholder grufulde, relaterebare, søde og fine tekster og digte om overgreb, jalousi, kærlighed, knuste hjerter og at acceptere og elske sig selv, og meget andet.

"kærlighed er ikke ond
vi er onde
kærlighed er ikke et spil
vi har gjort et spil
ud af kærligheden"


Jeg er meget imponeret over, at selv de korteste digte på to linjer, kan beskrive så store følelser og bare ramme plet! "mælk og honning" fik smilet frem på læben, men den gav mig også ondt i maven. "mælk og honning" har fået en plads i mit hjerte, og jeg er meget spændt på, at læse mere fra Rupi Kaurs hånd.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar