tirsdag den 25. december 2018

"De rullende byer" (Mortal Engines #1) af Philip Reeve

*Bogen er modtaget som gave fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne*
"De rullende byer" (org. titel "Mortal Engines") af Philip Reeve, af forlaget Alvilda, udgivet i 2018 (org. udgivet i 2001). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 
★★★★★

"De rullende byer" handler om drengen Tom, som bor i byen London, og hvis verden er ved at forandre sig for altid. London har længe gemt sig for de større, hurtigere og mere sultne byer. Men nu er det tid til at komme ud i lyset igen og finde nye, svagere byer at jage og fortære. Under en hektisk jagt på en mindre by bliver Tom Natsworthy kastet ned fra Londons gigantiske stålkonstruktion. Sammen med Hester Shaw - en pige med et morderisk temperament og ar på både krop og sjæl - må han nu kæmpe for at komme tilbage til byen. Det bliver en skæbnesvanger rejse, og Tom erfarer snart, at det ikke er helt ligetil at skelne ven fra fjende …

Da jeg fik denne bog tilsendt, kendte jeg ikke rigtig noget til den, udover at jeg synes forsiden så fed ud. Jeg synes dog den lød rigtig spændende og med et anderledes koncept, så jeg blev nysgerrig. Men man må sige, at forlaget Alvilda kender min smag, for jeg slugte den råt, da den bare var virkelig god og spændende!

Jeg holdt meget af Tom lige fra start af. Han er en sød og loyal fyr, der er hemmeligt forelsket i lederen af historikerlaugets datter, og han gør alt for at imponere hende, da hun kommer forbi. Hele hans verden og de ting han tror på, bliver dog vendt på hovedet da han møder Hester, som sætter spørgsmålstegn ved de personer han omgås. Tom udvikler sig rigtig meget igennem bogen, og bliver mere handlekraftig.
Hester var også en interessant karakter at følge. Hun er en lidt mystisk pige, der forsøger at få hævn over sine forældre, ved at dræbe den mand der slog dem ihjel. Hun søger retfærdighed, og er næsten ligeglad med, om det vil komme til at koste hende livet. Hun er en meget stædig og viljestærk pige, og ingen skal bestemme over hende.
Kathrine er datter af historikerlaugetsleder. Hun er lidt fin på den, men da hun ser en person i den dybe bug blive behandlet dårligt, så træder hun virkelig i karakter. Hun udvikler sig virkelig meget i gennem bogen, og ligesom med Tom bliver hele hendes verden vendt på hovedet, da hun finder ud af, at hendes far har holdt noget hemmeligt for hende. Hun er utrolig viljestærk, og i sin søgen efter sandheden, kommer hun til at bryde en masse love.

"De rullende byer" foregår i en dystopisk verden, hvor jorden som vi kender den er blevet ødelagt, og alle byer i verden, er omdannet til levende, rullende byer, der kører på larvefødder, som tanks. Jeg synes det var et interessant koncept, og jeg kunne virkelig godt lide, at det var anderledes, i forhold til flertallet af de dystopiske bøger jeg har læst, og jeg har snart læst en del. Historien foregår primært på byen London, men også ude i udelandet, hvor Tom og Hester befinder sig, efter at være røget ned fra London. Det var interessant at se, hvordan verden var fremstillet, både den i byerne, men også ude i udelandet, da jeg finder det interessant, hvad det er der har ødelagt jorden og hvordan samfundet nu fungerer.

"Fra Circle Park alle observationsplatformene lød ordløse råb. Til at begynde med troede hun, at de råbte af skræk, ligesom hun følte trang til at råbe - men nej. De jublede, jublede og jublede."

Bogen er bygget sådan op, at man skiftevis følger Tom og Kathrine. Jeg synes det er fedt, når vi får lov til at følge flere personer i bøger. For ofte oplever de tingene forskelligt, eller er to forskellige steder, så på denne måde går man nemlig ikke glip af noget, og man lære samtidig karakterende i bogen meget bedre at kende.

"De rullende byer" er en rigtig god og meget, meget spændende bog, der er utrolig svær at ligge fra sig. Den er fyldt med spænding, action, intriger, familie hemmeligheder og modbydelige planer. Jeg var fanget fra start til slut. Slutningen kom dog bag på mig, og jeg blev simpelthen så sur over den, at jeg næsten ikke havde lyst til at give den 5 stjerner. Men det at jeg havde lyst til at fjerne en stjerne pga. det, betyder jo at den skal have den ekstra stjerne, bare for at gøre mig så sur og ked af det på sammen tid, for det er jo det en god bog kan gøre! Hvis du har læst bogen ved du, hvad jeg snakker om, hvis ikke, ja, så har du det til gode. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse næste bog i serien, for at se hvad der videre skal ske med karakterende, for hold nu op, den ender tarveligt og mega spændende!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar