mandag den 24. december 2018

"Krølle og Puha - Den belgiske slikindsamling" (Krølle og Puha #1) af Jacob Riising

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne*
"Krølle og Puha - Den belgiske slikindsamling" af Jacob Riising, af forlaget Carlsen, udgivet i 2018.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Velkommen til verdens første bog om to drenge, der bliver kaldt Krølle og Puha. Måske tænker du, at Krølle har uglet hår, og at Puha lugter dårligt. Dér tager du fejl. Krølles hår er nemlig usædvanlig tyndt, og Puha har fået sit øgenavn, fordi han siger "puuha" hver gang, der sker noget uventet. Og det gør der ofte for de to drenge. Ikke mindst da skoleinspektørens kælepingvin viser sig at være særdeles udspekuleret.

"Krølle og Puha - Den belgiske slikindsamling" handler om drengene Krølle og Puha, der på vej til skole lige skal forbi slikmutter efter lidt slik. Hun har dog imod al forventning lukket, men de finder senere ud af, at der er sket et forfærdeligt røveri i slikbutikken, og alt slikket er væk. Det går dog hurtigt op for dem, at det er skoleinspektørens kælepingvin der står bag, men hvem vil tro dem, for den er jo så rar. Men er tingene nu også som de ser ud? 

Jeg har altid holdt utrolig meget af Jacob Riising, lige fra hans værtsskab på Amigo og MGP, til hans rejser med sin mor. Jeg har dog aldrig fået læst hans bøger, da jeg vist ikke var den helt rigtige målgruppe længere. Men nu har jeg fået en søn, jovist er han kun 1 år gammel, men det er vel aldrig for tidligt at læse om skumle pingviner og helt vildt meget slik? Så det har jeg gjort, og hold nu op, hvor var den altså bare sjov!

Krølle og Puha er nogle virkelig skønne drenge, der virkelig har charme. Puha er en meget forsigtig dreng, som hader overraskelser. Krølle er Puhas modsætning, han er mere frembrusende, og til tider ret aggressiv i sine udtalelser, for han er meget temperamentsfuld, hvilket han har fra sin far, der ønsker at være anonym i bogen. Men på trods af dette er Krølle og Puha bedstevenner, og de supplerer hinanden super godt, og hjælper og støtter hinanden i alt.

Bogen er ikke særlig lang, og der står ikke særlig meget på siderne. Desuden er skriften stor, og siderne er rigt dekoreret med illustrationer. Claus Bigum har illustreret den, med sin sjove og skæve streg, der passer godt til karakterende, og den lidt tegneserie agtige stil, bogen har. Der er nemlig også nogle interaktive elementer i bogen, og en indlagt pause, som gør hele læseoplevelsen anderledes og underholdende.

"Krølle og Puha - Den belgiske slikindsamling" er en god og virkelig sjov bog, som efter min smag var alt for kort. Man flyver i gennem den og før man får set sig om er den slut. Øv, hvor ville jeg gerne have haft at den var længere. Men til gengæld glæder jeg mig så til at læse den næste bog i serien, for at se, hvad der videre kommer til at ske for Krølle og Puha, og den skøre og skumle pingvin.

Bogen fungerer rigtig godt som letlæsning, for det barn der mangler læselysten, da den er sjov, spændende og kort. Men den fungerer også som højtlæsning, og en hyggelig stund med ungerne, den er nemlig sjov for store som små, børn og voksne. Jeg glæder mig i hvert fald til Njord bliver gammel nok.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar