tirsdag den 4. februar 2020

"5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" af Disney

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" (org. titel "5-minute Disney Princess Stories") af Disney Enterprises, Inc., af forlaget Carlsen, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog engelsk).
★★★★★

Fra bagsiden:
12 korte historier - perfekt til godnatlæsningen. Mød både Ariel, Jasmin, Snehvide, Pocahontas, Mulan, Tiana, Belle, Vaiana, Tornerose, Rapunzel, Merida og Askepot i denne højtlæsningsbog, der er fyldt med skønne historier og illustrationer fra Disneys magiske univers. 

Disneys historier, prinsesser og magi har været en del af mit liv siden jeg var helt lille. Jeg elsker Disney og nyder stadig at se Disney film og bliver fanget af de skønne universer og stemninger de får skabt. Derfor holder jeg også meget af at læse historier om de velkendte karaktere, og dele magien med mine drenge, om det så er helt nye historier eller de kendte fortællinger, det er sådan set ligegyldigt, for det er karakterende og deres universer som er det vigtigste. "5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" er en virkelig god og sød samling af korte historier med nogle af Disneys mest elskværdige prinsesser, og jeg storhyggede mig under min læsning.

Jeg kan rigtig godt lide, at der i "5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" er en god blanding af prinsesser fra både de gamle tegnefilm, men også fra de nyere. Det er altså ren nostalgi når man læser den, da der både er karaktere vi voksne er vokset op med, men også nogle som målgruppen er vokset op med, som blandt andet Rapunzel og Vaiana, bare i nogle nye historier, som vi ikke har hørt før. Jeg holder meget af alle de forskellige prinsesser, men Ariel, Belle, Mulan, Merida, Rapunzel og Vaiana, vil altid være iblandt mine favoritter. Alle prinsesserne er virkelig viljestærke, nogle dog mere end andre, men de har håb og drømme, og tør tage chancer. Derudover foregår mange af historierne før de velkendte historier, hvilket var ret sjovt, da vi blandt andet møder både Vaiana, Tornerose og Ariel som børn. 

"5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" indeholder 12 korte historier, der alle er på omkring 16 sider, og som skulle tage ca. fem minutter at læse, sådan at man hurtigt kan snuppe en historie, når man lige har fem minutter at give af, om det er til sengetid eller bare en lille hyggestund, hvor der er brug for afslapning. Denne gang holdt jeg lidt øje med tiden under min læsning, og det passer meget godt med, at det tager omkring fem minutter at læse historierne, hvilket også gør at historierne er meget overskuelige at komme igennem, også for de helt små børn.

"Jeg ved godt, hvad det vil sige at miste modet. Du er ved at prøve noget nyt, og det kan være frustrerende. Men tro på dig selv, og bliv ved med at prøve!"

Der er ikke meget tekst på siderne, og hver side har en virkelig fin illustration med de velkendte figurer fra de pågældende tegnefilm. Sproget er forholdsvis let, dog med enkelte lange ord, hvor barnet måske kan få brug for hjælp til at forstå dem eller udtale dem. Men sproget, de flotte illustrationer og de hyggelige historier, gør virkelig at man flyver igennem bogen. Historiernes længde gør dem perfekte til højtlæsning for de 3 årige og op efter, fra 2 år hvis de kan holde fokus på en historie, der er lidt længere end en billedbog. Men den kan også sagtens fungere som selvlæsning for de lidt ældre børn på ca. 8-9 år.

Historierne har primært fokus på venskab, mod, nysgerrighed, sammenhold, det at hjælpe andre og turde udfordre sig selv, samt gå imod de forventninger der er til én. Historiernes budskaber er nogle som piger såvel som drenge vil have glæde af. Jeg vil i hvert fald også læse dem for mine drenge, hvis jeg i fem minutter kan fjerne Njords fokus fra Pixars Biler. Derfor synes jeg også at den er lidt for pink, selvom jeg elsker farven, men jeg tror den vil afskrække nogle fra at læse den med drenge. Det vil dog være en skam, for historierne er søde og hyggelige, og rummer mange gode budskaber som alle vil kunne lære noget af, nemlig at være venlige, imødekommende, nysgerrige og hjælpsomme. Som når Vaiana hjælper de små skildpadder, når Snehvide viser dværgene at de har visse ligheder med kæmperne, og Belles nysgerrighed og åbenhed over for nye, spændende ting.

"5 minutter i godnat - Disney Prinsesser" er en skøn bog, med en masse søde, sjove og hyggelige historier, der virkelig skaber magi. Den er oplagt til en lille kort læsestund, da man hurtigt kan læse en historie på fem minutter, og den vil med garanti sprede glæde hos små og store læsere. Jeg glæder mig til at læse den med mine drenge, og opleve kæmper, luftballonsflyvning, vilde svømmeture og meget andet, sammen med dem og de seje piger.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar