fredag den 21. februar 2020

"Walt Disney Klassikere - JUNGLEBOGEN" af Walt Disney Studio

*Overraskelsespakke/ anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Walt Disney Klassikere - JUNGLEBOGEN" af Walt Disney Studio, baseret på Walt Disneys tegnefilm fra 1967, af forlaget Carlsen, udgivet i 2019.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Da rygtet spredes om, at den grusomme tiger Shere Khan er tilbage i junglen, beslutter panteren Bagheera sig for at bringe jungle-drengen Mowgli i sikkerhed i menneskebyen. Men Mowgli bryder sig ikke om idéen, for junglen er hans hjem! Han stikker af og møder den sorgløse bjørn Baloo, som påtager sig at lære Mowgli alt om den vilde jungle.


Junglebogen er endnu en af Disneys helt gamle klassikere, og vi er mange som er vokset op med den og Baloos sang Det rent og skært nødvendige. Jeg var derfor spændt på at læse denne fine billedbog. "Junglebogen" gjorde mig nostalgisk, og den var rigtig god og hyggelig at læse. 

De fleste af os husker nok historien om drengen Mowgli, der vokser op blandt ulve i junglen, og alle de ting han kommer ud for sammen med Baloo og Bagheera. Han prøver at flygte fra King Louie og Kaa, og kæmper mod Shere Khan, før han til sidst finder sin rette plads blandt menneskene. Historien er her forkortet ned så det passer til billedbogsformatet, hvilket også gør, at der mangler nogle enkelte ting her og der. Billedbogen fanger dog essensen af historien, men jeg savnede dog de skøre og sjove gribbe, der er en af grundende til, at jeg så junglebogen så meget som lille. Men ser man bort fra det, så var den egentlig meget tro mod tegnefilmen. 

"Junglebogen" er på ca. 25 sider, med et sprog der er holdt let. Der er ikke meget tekst på siderne, men der er til gengæld en flot illustration på hver side, som fint supplerer historien undervejs. Illustrationerne viser forskellige scener med de velkendte figurer, som også passer godt til motiverne i filmen, hvilket skaber noget genkendelighed hos læseren, og dermed gør det lidt hyggeligt at læse bogen.

"Junglebogen" er en rigtig hyggelig, sød og god billedbog, om venskab, identitet og det at blive voksen, og dermed finde sin plads her i livet. Billedbogen er lavet i en virkelig lækker kvalitet, med et rigtig flot omslag og med kraftige sider inde i bogen. Mængden af tekst og de mange illustrationer gør "Junglebogen" oplagt til en hyggelig højtlæsningsstund, men den kan også sagtens fungere som letlæsning for de lidt større, da sproget er let forståeligt, og hvis man har set filmen vil der være noget genkendelighed i historien. Jeg hyggede mig under min læsning, men tekstmæssigt er den stadig lidt for lang til min 2 årige, så jeg vil anbefale den for de 3-4 årige og op efter, for at de vil få mest ud af historien. 

Serien Walt Disney klassikere er nogle af Disneys største filmklassikere omdannet til billedbøger, med respekt for tegnefilmene. Jeg kender denne type bøger fra min egen barndom, og jeg elskede dem, og synes stadig de er så fine og hyggelige. Så jeg er så glad for, at man endnu en gang udgiver nogle af de største klassikere, sådan at man kan hygge sig med de gode og magiske historier sammen med sine børn. Mange af dem er jeg jo selv vokset op med, og man bliver derfor helt nostalgisk når man læser dem sådan her. Desuden kan jeg rigtig godt lide, at det ikke kun er de helt gamle tegnefilm der er blevet valgt men også nogle af Disneys nyere tegnefilm, for så er der lidt til alle. Jeg glæder mig til, at læse mange flere Disney klassikere, og dele den magi Disney kan skabe, med mine drenge.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar