onsdag den 22. juli 2020

"Bitten og bjerget" af Kim Hillyard

*Lånt på biblioteket*
"Bitten og bjerget" (org. titel "Mabel and the Mountain") af Kim Hillyard, af forlaget Turbine, udgivet i 2020 (org. udgivet i 2020). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Hans Peter Madsen.
★★★★★

Fra bagsiden:
Det kan godt være, at Bitten er lille, men hun har STORE PLANER...
Her kommer verdens bedste Bitten - en eventyrlysten flue, som drømmer om at bestige bjerge.
En lille billedbog, som kan inspirere store og små læsere til at udleve deres drømme og give sig i kast med nye udfordringer.

Denne flotte gule forside talte virkelig til mig, da jeg så den på biblioteket, og jeg måtte bare samle den op og læse den, og så var jeg fuldstændig solgt. Jeg er vild med Bitten, og jeg smilte og grinte flere gange under min læsning. "Bitten og bjerget" er en virkelig sød og rørende historie, om at gå efter sine drømme.

Bitten er en sød lille flue, med meget store planer. Hun drømmer om at bestige et bjerg, invitere venner på  middag og at blive venner med en haj. Hendes familie synes hun er skør, for hendes planer er alt for store og urealistiske for sådan en lille flue. Bitten nægter dog at lytte til dem, for de skal ikke styre hendes liv, og så længe man selv tror på at man kan klare det, så er det, det vigtigste. Bitten er da også ved at opgive, da hun møder andre med samme drøm, men som klarer det lidt bedre, som den hurtige bjergged eller det stærke menneske. Hun får dog troen på sig selv tilbage, og arbejder sig hen mod sin drøm.

"Men Bitten kendte sandheden om store planer... Lad være med at høre på dem, der siger, du ikke kan klare det. Hør på dem der siger du kan."

"Bitten og bjerget" er på ca. 30 sider, hvor der er en smule tekst på hver side. Billedbogen er illustreret af Kim Hillyard selv, der med sin søde og skæve streg, får bragt liv til Bitten og de andre på fineste vis. Jeg smilte og grinte flere gange under min læsning, for både historien og illustrationerne er så fine og stemningsfulde, og fyldt med en humor jeg virkelig godt kan lide.

"Bitten og bjerget" er en virkelig god, sød og hyggelig historie, der på fineste vis illustrerer at man kan lige præcis det man sætter sig for, og det er uanset størrelse og alder. Bitten lader ikke sin størrelse diktere, hvad hun kan og ikke kan, selvom hun da også kan være usikker på sig selv, lige som alle andre. Det er en billedbog der inspirerer børn, og for den sags skyld også voksne til at drømme stort, og gå efter sine drømme, og ikke lytte til dem som siger det ikke kan lade sig gøre.
Jeg var godt underholdt, og smilede og grinte flere gange under min læsning. Bitten og hendes store planer, får en klar anbefaling herfra, og jeg glæder mig til at læse den med mine drenge.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar