tirsdag den 22. juni 2021

"Pigen med glimmer på" af Channing Tatum

*Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.*
"Pigen med glimmer på" (org. titel "The one and only Sparkella") af Channing Tatum, af forlaget Carlsen, udgivet i 2021 (org. udgivet i 2021). Læst på dansk (org. sprog engelsk), oversat af Christian Bach.
★★★★☆

Fra bagsiden:
Ella glæder sig til første dag på sin nye skole, og hun kan slet ikke vente med at møde de andre børn og vise dem sin strålende personlighed. Men den første skoledag går ikke, som hun havde håbet...

Da jeg hørte at Channing Tatum havde skrevet en børnebog, var jeg ikke et sekund i tvivl om, at den måtte jeg simpelthen læse. Jeg har set rigtig mange af Channing Tatums film, og jeg synes virkelig han er sjov, så jeg var ret spændt og nysgerrig på at se, hvordan han er som forfatter. "Pigen med glimmer på" er en virkelig god, sød og charmende billedbog, som fik mig til at smile.

Jeg kunne rigtig godt lide Ella, eller Glimella som hun vil kaldes. Hun er virkelig sød og helt sin egen. Hun elsker glimmer, farver og egentlig bare alt der stråler og glimter. De andre børn på hendes nye skole stråler dog ikke lige så meget som hende, og Ella begynder at føle sig anderledes, og prøver at passe ind. Det er dog ikke helt nemt, og bestemt ikke særlig sjovt. 
Hendes far er skøn. Han er lidt skør, og en lille smule pinlig. Men Ella elsker det og de to kan altid få hinanden i godt humør med peptalks og dansefester. Faren tager fjerboaer, strutskørt og skøre sko på når han følger Ella i skole og når han henter hende. Ella og ham har et virkelig skønt forhold, og han får hjulpet hende uden hun rigtig opdager det. 

"Pigen med glimmer på" er en sød historie om at turde skille sig ud. Det er okay at skille sig ud og stråle, alt andet ville være kedeligt og trist. Ella finder i hvert fald hurtigt ud af, at hun ikke er specielt glad, når hun går i det tøj som de andre går med. Hun har det meget bedre, når hun stråler og er pyntet med glimmer og bling. Vi kan alle lære noget af Ella og hendes far. De tør stråle og er -næsten- ligeglade med, hvad andre tænker om dem. Det hele skal ikke være så perfekt, og vi skal ikke alle ligne hinanden, og her er Ella et virkelig godt eksempel.
Derudover kan jeg virkelig godt lide de mader hun får med i sin madpakke, for de gør igen lidt op med det perfekte og billedet af, at det skal være sund mad med grøntsager. Ella får nemlig primært sødesager og frugt med i skole, som en flødeskumsmad med bær og jordnøddesmør og mader med chokolade og krymmel. 

Billedbogen er illustreret af Kim Barnes, der har lavet nogle virkelig fine og sjove illustrationer, der passer virkelig godt til Glimellas univers. Illustrationerne er fuld af liv, spræl og humor, samt masser af glimmer. Der er masser af farver og detaljer, og børnene bliver draget af dem. Njord på 3,5 år grinte rigtig meget over den fine glimmerprut emoji, som dukkede op i illustrationerne en gang imellem. 

"Pigen med glimmer på" er en virkelig sød og god historie om at turde at skille sig ud og acceptere sig selv og hinandens forskelligheder. Det er en historie om venskab, familie, skolestart og at turde stråle og sætte pris på det som gør os alle til noget helt særligt. Billedbogen fik mig til at smile flere gange, og jeg har virkelig hygget mig med den. Mine drenge kunne også rigtig godt lide den. Jeg fik en god snak med Njord om de forskellige personers ansigtsudtryk, og om man godt må drille hinanden bare fordi der er en som ser anderledes ud, samt om Ella er mærkelig fordi hun stråler. Det synes han ikke hun var, og han kunne rigtig godt lide hende og alle hendes farver og dimser. "Pigen med glimmer på" er en virkelig hyggelig billedbog. Læs den og strål!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar